Hvordan måle effektivitet på vann- og avløpstjenestene?
Innbyggerne skal dekke økte kostnader på vann og avløp. Da er det avgjørende å drive effektivt for å redusere gebyrveksten.
Denne uka kom 2023-resultatene fra bedreVANN,
tilstandsvurderingen av kommunale vann- og avløpstjenester. Vi gratulerer
Nesodden kommune med full score på kvalitetsindeksen for både vann og avløp!
Det er viktig å ha fokus på kommunenes evne til effektiv tjenesteproduksjon og tiltak for å redusere gebyrveksten.
Nesodden kommune er årets bedreVANN-kommune fordi de gjennom målrettet arbeid over mange år, og gjennom godt interkommunalt samarbeid, har etablert gode og bærekraftige vann- og avløpstjenester.
Det betyr blant annet god hygienisk kvalitet på vannet kommunen tilbyr innbyggerne sine, god forsyningssikkerhet og lite lekkasjer, at rensekravene for avløpsvann i stor grad overholdes, og at ledningsnettet fornyes etter behov.
Når vi snakker om vann- og avløpstjenester, kommer temaet ofte inn på kostnadene og gebyrene for den enkelte, om tjenestene er kostnadseffektive.
Om man tar dette i betraktning - hvordan stiller det seg da for Nesodden? Tallene viser at kommunen ikke er billigst, men heller ikke blant de dyreste. Faktisk ligger gebyret akkurat på snittet for kommunene som sammenlignes.
Fordi de har jobbet godt med tjenestekvaliteten og holdt tritt med investeringsbehovet over år, står de også bedre rustet til å møte utfordringer med lavere kostnadsvekst enn andre sammenlignbare kommuner.
Det vi betaler for gjennom gebyrene, er jo en trygg og sikker vannforsyning både i dag og på sikt, en effektiv avløpsrensing og at vannkvaliteten i lokale vassdrag og i fjorden er god. Også dette må inn i regnestykket når vi snakker om kostnadseffektivitet.
Klimaendringer, nye og strengere miljøkrav, befolkningsutvikling, hensyn til sikkerhet og beredskap, samt økende behov for vedlikehold av ledningsnettet. Alt dette fører til betydelig kostnadsøkning for kommunene.
Siden kostnadene skal dekkes av oss innbyggerne gjennom vann- og avløpsgebyr, er det viktig å ha fokus på kommunenes evne til effektiv tjenesteproduksjon og om det kan gjøres tiltak for å redusere gebyrveksten.
Et tema som ofte dukker opp i debatten er behovet for benchmarking – en systematisk måling og sammenligning av kommuner, slik at en kan avdekke blant annet effektiviseringspotensialet.
Flere har forsøkt seg på dette, og har erfart at det er svært mange parametere som må tas med om man skal få resultater som kan gi grunnlag for en reell benchmarking mellom kommuner og virksomheter.
I den forbindelse er bedreVANN et viktig verktøy, som både gjør det mulig å se egen utvikling over tid, og på en del områder kunne sammenlikne seg med andre. I bedreVann importeres og sammenstilles relevante data fra KOSTRA, Mattilsynet og Miljødirektoratet.
I tillegg kan kommunene, selskapene og foretakene som deltar, selv legge inn ytterligere data om blant annet energiforbruk og gjennomførte investeringer.
bedreVANN hjelper virksomhetene med kontinuerlig overvåkning og kvalitetsforbedring av egne tjenester. Å ha kontroll på at man leverer tjenester i henhold til lover, krav og behov, er uhyre viktig.
Det hjelper ikke å ha lave gebyrer om folk blir syke av drikkevannet eller møter urenset avløpsvann på badestranda. Overholdes ikke sentrale lover og forskrifter vil myndighetene kunne sette stopper for videre utvikling i kommunen, slik vi har sett flere eksempler på i senere tid.
Tilstandsrapporteringen i bedreVANN gir også viktig styringsinformasjon for beslutningstakerne. Ved å formidle sammenheng mellom tjenestekvalitet, investeringsbehov og kostnadsutvikling kan verktøyet hjelpe politikerne til å finne god balanse og et riktig gebyrnivå – både for dagens innbyggere og kommende generasjoner.
Det er også mulig å bruke informasjonen i bedreVANN til å finne kommuner, foretak eller anlegg som parameterne viser det gir mening å sammenligne seg med. Da kan man se om det finnes andre måter å utnytte tilsvarende teknologi på. Det kan være bedre løsninger for drift, for bruk av fagfolk, organisering, interne informasjons- og styringslinjer, samarbeidsformer osv. Alt kan være til hjelp i eget kvalitetsforbedringsarbeid og/eller bidra til å redusere kostnadsnivået.
Nesodden sin bruk av data og kunnskap som ligger i bedreVANN, gir grunnlag for å konkludere med at kommunen er en effektiv tilbyder av vann- og avløpstjenester. Det vil tjene innbyggere og næringsliv godt nå og framover.
Resultatrapport fra bedreVANN 2023 er tilgjengelig på denne siden.