I krisetid må det investeres i utdanning
Å sørge for god utdanning er den viktigste investeringen vi gjør for fremtiden. Derfor må kvalifisert undervisningspersonale prioriteres i lønnsoppgjøret 2025.
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning
Det er i skolen fremtiden dannes. En solid skole med høy kvalitet kan forebygge fremtidig utenforskap og sykefravær, og skape flere arbeidstakere.
I disse dager skal kommune- og fylkespolitikere gi innspill til KS om hvem som skal prioriteres i vårens lønnsoppgjør.
Det hviler et tungt ansvar på alle dere som er lokalpolitikere.
KS tegner et bilde av en offentlig sektor i krise, både når det gjelder økonomi og arbeidskraft. KS sier at «vi må klare å få flere inn i arbeidslivet».
Det er vi helt enig i. Når framskrivinger viser at det blir færre unge fremover, blir dette enda viktigere.
Vi som har skoene på, vil peke på de tre viktigste tingene for å lykkes med dette store og viktige oppdraget.
• Bruk lønn til å rekruttere gode lektorer og lærere.
Det er for mange ukvalifiserte som underviser i skolen, og det er for mange kvalifiserte lærere som snakker om å skifte beite. Dersom vi skal ha en fellesskole med høy kvalitet i hele landet, må alle elever undervises av kvalifiserte lærere.
Dere som er lokalpolitikere, må signalisere til KS at skolen må prioriteres. Det må være et økonomisk handlingsrom til å bruke lønn som et virkemiddel for å rekruttere og beholde kvalifisert undervisningspersonale.
• Nytt lønnssystem for å være mer målrettet.
Alle kommuner har forskjellige behov. Men lønnssystemet i skolen er rigid, og det er lite rom for å bruke lønn for å tiltrekke seg akkurat de lærerne det er behov for lokalt.
Det er nødvendig å endre lønnssystemet for undervisningspersonalet. Vi må bruke kollektive lokale forhandlinger for å rekruttere og beholde dyktig fagpersonale i skolen og sikre elevene lærere med høy kompetanse.
• Lærerens hovedoppgave er undervisning.
Det er en stor utfordring at lærere får oppgaver som går utover deres ansvarsområde. Oppgaver som ikke handler om undervisning, må løses av andre yrkesgrupper. Da kan den kvalifiserte læreren gi elevene best mulig undervisning.
Lektorlaget applauderer høye målsettinger for skolen, men vi trenger gode rammer for å gjøre en god jobb. Det hviler et tungt ansvar på alle dere som er lokalpolitikere.
Vi håper dere ser betydningen av å sørge for at lærerne får gode rammevilkår til å gjøre den jobben de er utdannet til å gjøre. Da er mye av grunnlaget lagt for fremtiden.