Debatt

Lærer, skriver på PC
Lektorlaget får mange meldinger om at systemet kolliderer med arbeidstidsavtalene til lærerne, og fører til mange konflikter lokalt, skriver Helle Christin Nyhuus.

Innføring av nytt system gjorde lærere til prøvekaniner

Innføringen av administrasjonssystemet Visma InSchool (VIS) i videregående skole skjedde uten medvirkning av partene, og gjorde lærere til prøvekaniner.

Publisert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Innføringen av dette systemet er et godt eksempel på at vi mangler gode verktøy for samarbeid i digital tjenesteutvikling.

«Vi mangler gode verktøy for samarbeid med tillitsvalgte når den digitale tjenesteutvikling skjer nasjonalt,» skrev Knut Lindland, fylkesdirektør for innovasjon og organisasjonsutvikling i Agder fylkeskommune, i Kommunal Rapport i august.

Lærerne har tatt belastningen av et lite brukervennlig system over flere år.

Innføringen av administrasjonssystemet Visma InSchool (VIS) i videregående skole er ett eksempel på at disse verktøyene mangler. Innføringen involverte ikke partene i arbeidstidsavtalen for undervisningspersonalet.

I stedet opprettet fylkene det interkommunale selskapet Vigo IKS, og la ansvaret for utviklingen der. Kunnskapen fra den faktiske skolehverdagen kom ikke fram, og dermed har lærerne tatt belastningen av et lite brukervennlig system over flere år. Opprettelsen av det interkommunale selskapet har blitt en kostbar affære.

Vi får mange meldinger om at systemet kolliderer med arbeidstidsavtalene og fører til mange konflikter lokalt. Det har også vært manglende opplæring, og systemet var heller ikke ferdig da det ble rullet ut. Dette har vært til stor frustrasjon for brukerne over flere år.

«Det overordnede målet med Visma InSchool var å bidra til et nasjonalt skoleløft ved å effektivisere og forbedre kvaliteten på skoleadministrasjonen. Dette vil prege fylkeskommunalt ansatte i minst like stor grad som omstillingen fra 19 til 11 og nå 15 fylker», skriver Lindland.

Vår erfaring med VIS er at det ikke har effektivisert noen deler av skolen, og at det er begrenset mulighet for dialog med en ansvarlig motpart. Det gjelder både for oss sentralt og for våre medlemmer lokalt.

Lektorlaget mener fylkeskommunene må være den ansvarlige parten i denne saken. Altfor lenge ble det henvist til Vigo IKS som motpart, men de er bare en utvikler, ikke en motpart med ansvar.

Fremdeles er ikke kvalitetssikring mellom Visma InSchool og arbeidstidsavtalen god nok. I tillegg har belastningen med innfasingen av systemet utelukkende blitt lagt på den enkelte arbeidsplass.

Da Vigo IKS startet opp arbeidet med VIS, var planen at et ferdig system skulle rulles ut, men lektorene og lærerne ble testpersoner for moduler i systemet. Denne ekstra arbeidsbelastningen har aldri blitt tematisert.

Mange i skolen er usikre på både hvem man skal rette spørsmål og klager til, og hvor man skal melde inn feil.

Lektorlaget mener fylkene nå bør ha en grundig gjennomgang av hvordan de har innfaset Visma InSchool, både gjennom Vigo IKS og i det enkelte fylket. Her må det også komme fram hvordan partene har vært involvert og forståelsen av arbeidstidsavtaler hos ansvarlig Vigo IKS.

Dessuten er det nødvendig å adressere merbelastning som er påført ansatte i forbindelse med innføringen av systemet.

Det er viktig at denne historien ikke gjentar seg.

Powered by Labrador CMS