Debatt

Trolig avhenger gode velferdstjenester i fremtiden av teknologier og ideer som ennå ikke er oppfunnet, skriver Helene Frihammer og Øystein Sørhaug.

Kommunene må lete etter smartere løsninger

For kommuner og offentlige virksomheter er det mye å spare på å velge de mest effektive og innovative løsningene.

Publisert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Perspektivmeldingen peker på at norske kommuner går tøffe år i møte. Kommunene må ta grep for å takle de nye tidene.

Allerede finnes det ny teknologi og digitale løsninger som kan bidra til å effektivisere driften av det offentlige tjenestetilbudet. Men trolig avhenger gode velferdstjenester i fremtiden av teknologier og ideer som ennå ikke er oppfunnet. Store samfunnsutfordringer trenger innovative løsninger fra private leverandører.

Innovative anskaffelser gir lokale bedrifter og mindre utfordrere mulighet til å teste og utvikle nye løsninger.

Innovative anskaffelser må derfor bli et viktig strategisk verktøy for alle norske kommuner. Bare 3,2 prosent av alle offentlige anskaffelser er i dag innovative. Vi mener man bør opp i minst 10 prosent innen 2030.

Nye og bedre løsninger innen blant annet eldreomsorg, tekniske tjenester og kollektivtransport vil ikke lenger bare være et ønske, men en nødvendighet. En forutsetning for å få dette til er bedre dialog og samarbeid mellom det offentlige og næringslivet.

Alver kommune var tidlig ute med å ta i bruk ny velferdsteknologi. I en innovativ anskaffelse gikk tidligere Lindås kommune, sammen med flere andre kommuner, aktivt ut for å finne den beste leverandøren av blant annet bevegelses- og fallsensorer. Gjennom dialog med markedet stilte 25 leverandører på en leverandørkonferanse, og valget falt til slutt på Atea.

Haukeland universitetssykehus manglet et system for å ha god oversikt over alt kirurgisk utstyr. Mye tid gikk bort på å lete etter og erstatte defekt utstyr. Sykehuset gikk derfor aktivt ut i markedet og lette etter en best mulig metode for å spore alt av kirurgiske instrumenter. Løsningen fant de hos det lille selskapet Retrams i Førde, som aldri tidligere hadde hatt kontrakter i helsesektoren.

I en innovativ anskaffelse går man altså i dialog med markedet før anskaffelsen, formidler behovet og overlater løsningen til leverandørene. Slik skapes bedre og mer bærekraftige produkter og tjenester for fremtiden.

Dersom flere offentlige virksomheter har sammenlignbare behov, kan også disse henge seg på for å lære og kopiere hele eller deler av anskaffelsen eller kjøpe løsningene som utvikles.

Det offentlige kjøpte varer og tjenester for over 740 milliarder kroner i 2023. Med dette følger et stort strategisk innkjøpsansvar. Anskaffelsesregelverket kan være utfordrende og krevende for både kommuner og leverandører å forholde seg til, men gir rom for innovative offentlige anskaffelser.

Kommunene må ha en åpen innstilling, og ikke legge opp til for strenge kravspesifikasjoner. Dette kan åpne døren for små innovative selskaper, som utfordrer etablerte aktører.

Innovative anskaffelser gir lokale bedrifter og mindre utfordrere mulighet til å teste og utvikle nye løsninger som ingen har sett før.

For kommuner og offentlige virksomheter er det mye å spare på å velge de mest effektive og innovative løsningene. Fremover vil nye og bedre løsninger ikke bare være et ønske, men en nødvendighet.

Powered by Labrador CMS