Debatt

Skogsbilveien i Lørenskog som Statsforvalteren har sagt ja til, får et dekningsområde på nærmere 4.300 dekar produktiv skog.

Kommunens vurdering var ikke underlagt fritt skjønn

I saken om skogsbilvei i Østmarka mener vi kommunens vurdering ikke var underlagt fritt skjønn og har en uriktig forståelse av regelverket.

Publisert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Vi viser til innlegget i Kommunal Rapport av advokat Øyvind Renslo og jurist Fredrik Holth.

Som klageinstans har Statsforvalteren myndighet til å prøve alle sider av en sak. Vi skal legge stor vekt på hensynet til det kommunale selvstyret når vi overprøver det politiske skjønnet, også kalt forvaltningsskjønn eller fritt skjønn.

Vi mener saken er godt nok opplyst.

I denne saken mener vi kommunens vurdering ikke var underlagt fritt skjønn og har en uriktig forståelse av regelverket.

Vi mener saken er godt nok opplyst. Den omtalte veisøknaden i Østmarka har vært gjenstand for en bred høringsrunde, og skogeier har gjennomført ny miljøregistrering i veitraseen som ikke viser funn av viktige miljøverdier.

Hensynet til landskapet tar utgangspunkt i et landskapsbilde som har et bredere synsfelt enn veitraseen alene.

Landbruks-, natur- og friluftsområder (LNF) åpner opp for tiltak som skogsbilveier. Restriksjonene overfor skogeier må derfor utledes fra landbruksveiforskriften som er gitt med hjemmel i skogbruksloven.

Skogbruksloven skal sikre et bærekraftig skogbruk, og formålet med forskriften er å sikre skogbruket et rasjonelt veinett som gir landbruksfaglige helhetsløsninger, samtidig som det legges vekt på hensynet til miljøverdier som naturmangfold og landskapsbildet.

Vi presiserer at hogst i veiens dekningsområde er underlagt søknadsplikt etter markaforskriften gitt med hjemmel i skogbruksloven. Hensynet til naturmangfoldet vil bli vurdert under søknadsbehandlingen av den enkelte hogstsøknad.

Et klimasmart, stedstilpasset skogbruk med mindre hogstflater, mer tynning og lukket hogst forutsetter et godt veinett for å unngå kjøreskader med skade på naturmangfoldet, og fare for erosjon og avrenning.

Powered by Labrador CMS