Debatt
Sosialhjelpen – en gjøkunge i kommune-økonomien?
Kommuner og Nav-kontor med lave utgifter til sosialhjelp leverer ikke mindre forsvarlige tjenester enn de med høye utbetalinger.
Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning
Sosialhjelpsutgiftene er en gjenganger når kommunedirektørene skal forklare hvorfor kommunens utgifter har økt.
Kommuneledelsen må ha en mer aktiv rolle som eier av Nav-kontorene.
Ut fra mediesaker skapes det et inntrykk av at utgiftsveksten bare er noe kommunen må forholde seg til og finansiere med innsparinger i andre virksomheter.
Sosialhjelpsordningens funksjon som velferdsstatens sikkerhetsnett, gir innbyggerne helt grunnleggende rettigheter til et forsvarlig livsopphold og et trygt sted å bo. Betyr det at utgiftene til sosialhjelp ikke kan påvirkes av kommunen og Nav-kontoret?
Sosialhjelpsordningen er regulert av samme lov og veiledende normer over hele landet. Hvordan kan man i så fall forklare at utgiftene til sosialhjelp likevel varierer så mye?
Både økningen i sosialhjelpsutgiftene og noe av forskjellen kan forklares med økt bosettingsaktivitet og ulikheter i kostnadsnivået.
Disse ulikhetene kan både skyldes nivået på sosialhjelpsytelsene og hvor godt kommunen lykkes med å kvalifisere flyktningene til selvforsørgelse.
Levekårsforholdene forklarer ikke forskjellene. Levekårene i kommunene har selvfølgelig en stor betydning for behovet for sosialhjelp. Det er relevant å se på de faktorene som legges til grunn statsbudsjettets «Grønt hefte» når behovet for sosiale tjenester skal beregnes.
Når det korrigeres for levekårsforskjellene, ser vi at det er svært store variasjoner i utbetalingsnivåene. Innenfor samme KOSTRA-gruppe finner vi både kommuner som ligger 30 prosent lavere og tilsvarende høyere enn nivået som levekårene i kommunene skulle tilsi.
I litt større kommuner kan det utgjøre en forskjell på flere titalls millioner, som ikke kan forklares av tilsvarende ulikheter i levekår.
Ved siden av økt flyktningbosetting brukes ofte begrepet «dyrtid» når
utgiftsveksten skal forklares. Økte boutgifter, og særlig strømutgiftene, blir gjerne
trukket fram som forklaring på at budsjettet ikke holder. Det helt uavhengig av
om utgiftene faktisk har økt for sosialhjelpsmottakerne eller ikke.
Selv om husleien har økt til dels betydelig, er det først og
fremst rentenivået som har økt. Bare en liten andel av sosialhjelpsmottakerne
eier sin egen bolig og enda færre har boliglån av noe omfang. Strømstøtten og
ekstra bostøtte kompenserte for det aller meste av de økte strømprisene
Økte renter og priser ført til
høyere kostnader for husholdningene, men foreløpig har det ikke hatt særlig
effekt utgifter til sosialhjelp. Det er imidlertid grunn til å
være forberedt på at bildet kan endre seg etter hvert som reservene og mulighetene
til å utsette utgifter er brukt opp i en større andel av husholdningene.
Sosialhjelpen skal være en midlertidig ordning som sikrer innbyggeren forsvarlige levekår i en overgangsperiode i påvente av arbeidsinntekt eller avklaring av andre rettigheter.
Likevel erfarer Nav-kontorene at en stor andel av
sosialhjelpsmottakerne forblir i ordningen over mange år. I noen tilfeller
skyldes det manglende rettigheter i folketrygdloven, eller at egne
trygdeinntekter ikke er tilstrekkelig til å dekke utgiftene.
Blant langtidsmottakerne finner man også en stor andel brukere uten andre inntekter enn sosialhjelp, og som av ulike årsaker står langt fra de kravene som stilles i arbeidslivet.
I motsetning til regelverket for de statlige Nav-ytelsene har ikke sosialtjenesteloven noe krav til kartlegging, behovsvurdering eller deltakelse i tiltak. Det fører ofte til at sosialhjelpsmottakerne ikke får den samme oppfølgingen som arbeidssøkere med andre ytelser.
De sosiale tjenestene i Nav er kjennetegnet ved at det er en direkte sammenheng mellom gode faglige tjenester, økt livskvalitet for brukerne og god kommuneøkonomi. Personellkostnadene er ikke er den største utgiftsposten.
Det er ingen grunn til å hevde at kommunene og Nav-kontorene med lave utgifter til sosialhjelp, leverer mindre forsvarlige tjenester enn de som har høye utbetalinger.
Ledere i kommunene og Nav-kontorene bruker mye ressurser på å prøve å forklare utgiftsveksten i sin kommune med utviklingstrekk som er felles for hele landet, og som kommunen og Nav-kontoret bare kan påvirke i svært liten grad.
Det er for passivt. Kommuneledelsen må ha en mer aktiv rolle som eier av Nav-kontorene. Både politikere og administrativ ledelse må skaffe seg større innsikt i virksomheten. De må forstå hvordan sosialhjelpsutgiftene påvirkes av sammenhengen mellom kommunenes virksomhet og prioriteringer på andre områder.