Debatt

I de fleste tilfellene driver vi videregående skole i dag på akkurat samme måte som vi gjorde på 1960-tallet, skriver innsenderen.

Tenk nytt om videregående opplæring

Videregående opplæring er ikke identisk med videregående skole

Publisert Sist oppdatert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Med siste dagers oppslag i nyhetene om nedleggelse av videregående skoler i Innlandet bør vi være bekymret også i Nordland. Herøy Arbeiderparti vil derfor på nytt minne om hvor viktig det er å tenke nytt angående videregående opplæring.

Videregående opplæring handler om rekruttering, bosetting og om å befolke kyst og innland med tanke på beredskap.

Herøy Arbeiderparti mener noe må gjøres med strukturen på videregående opplæring i Nordland. Vi er klar over et dramatisk synkende elevtall, men den eneste løsningen er ikke å redusere eller flytte tilbudene.

I de fleste tilfellene driver vi videregående skole på samme måte som vi gjorde på 1960-tallet.

I de fleste tilfellene driver vi videregående skole i dag på akkurat samme måte som vi gjorde på 1960-tallet. De fysiske skolebygningene er rammen for organisatorisk struktur, alle lærere på skolen tilhører denne organisatoriske enheten, alle lærere på skolen har samme rektor, en lærer underviser vanligvis bare på «sin skole». 

Penger budsjetteres til hver skoleenhet, men hvilket tilbud skolen gir sine elever «detaljeres og dikteres» av fylkestinget høsten før. Studiestedene har nesten årlig blitt trua med nedleggelse av yrkesfaglige linjer, og måttet kjempe for å beholde disse.

Vi må tenke nytt her.

Vi støtter Helgelandsrådet som har søkt om å være utdanningspilot. Piloten dreier seg om å praktisere opplæring på en annen måte enn i dag. Det vil bety at alle elever skal ha sin nærmeste videregående skole som sin skole. Det må legges til rette for opplæring både fysisk og digitalt der faglærere kan være til stede. Det er bedre at lærerne pendler enn at elevene flytter på hybel.

I modellen må det bygges et tettere samarbeid med videregående opplæring, næringslivet og lærlingplasser i alle fag og på alle skoler. Slik får elevene bedre kontakt med sin region og kommune. Det vil bidra til å redusere frafall og utenforskap og næringslivet  får lokale fagfolk.

 

Powered by Labrador CMS