Stortinget bør overlate organiseringen av barnehagene til kommunene, og heller bruke kreftene på å styrke kvaliteten i barnehagetjenesten, skriver Bjørn Brox.

Trenger vi regler om private barnehager?

Her er et forslag til barnehageforlik på Stortinget: Ta bort alle reglene om private barnehager, i stedet for å lage nye regler!

Publisert

Det finnes ingen regler om private sykehjem. Hvorfor trenger vi regler om private barnehager?

Kommunen har ansvar for å skaffe pleietjenester til innbyggerne sine. Kommunen kan drive sykehjem selv, eller kan kjøpe tjenestene fra private. Det skjer med anbud eller fritt brukervalg, dersom kommunestyret ønsker private leverandører.

Vi kan la kommunene bestemme om barnehager skal drives i privat eller kommunal regi.

Det finnes ingen regler om hvilken pris kommunen skal betale eller hvor lenge kontrakten skal vare. Kommunen og de private avtaler løsninger på fritt grunnlag.

Statsforvalteren og Arbeidstilsynet driver tilsyn med private og kommunale sykehjem etter akkurat samme regelverk. Det er ingen som etterlyser statlige regler for innkjøp av private sykehjemstjenester, så vidt jeg vet. Jeg har ikke hørt om noen store konflikter mellom kommuner og private drivere av sykehjem.

Når det gjelder private barnehager, er utgangspunktet det samme. Kommunene har ansvar for å skaffe barnehageplasser til innbyggerne. Kommunen bestemmer om nye barnehager skal være private eller kommunale.

Men her stopper likheten i regelverket. Det blir stadig flere regler om private barnehager.

Kommunene bruker masse ressurser på tilskuddsberegning og tilsyn, men har i realiteten liten styring over de private barnehagene. Rett til tilskudd kan ikke trekkes tilbake.

Kan godkjennelser endres? Kan tilskudd avkortes, dersom bemanningsnormer brytes? Når utløser en unge tilskudd?

Hva med å bruke metoden i pleie og omsorg og tekniske tjenester? Vi kan la kommunene bestemme om barnehager skal drives i privat eller kommunal regi. La de kommuner som vil, kjøpe tjenesten fra private med anbud eller fritt brukervalg. Det er den enkle og logiske løsningen.

Når Stortinget overlater sørge for-ansvaret for barnehagetjenesten til kommunen, er det logisk at kommunen selv får bestemme hvordan tjenesten skal leveres.

Det er én forskjell mellom private sykehjem og private barnehager. Private sykehjem drives stort sett i kommunale bygg. Private barnehager har egne bygg.

Er det en viktig forskjell? Det tror jeg ikke. Kommunene kan kjøpe byggene eller betale leie for dem på forretningsmessige vilkår, hvis de trenger dem.

Når jeg skriver dette, er det ikke et forsøk på å stoppe private barnehager. Private barnehager står for halvparten av barnehagetilbudet i dag og gjør en god jobb. Private barnehager har ført til et mer variert tilbud i barnehagetjenesten de siste 20 årene.

Konkurranse om ungene har ført til høyere kvalitet i tjenesten. De private leverer tjenesten til en lavere kostnad for kommunen. Private leverer tjenesten like bra og billigere. Etter forretningsmessige vurderinger bør kommunene være en bestiller av barnehagetjenester.

Stortinget bør derfor overlate organiseringen av barnehagene til kommunene. Stortinget bør heller bruke kreftene på å styrke kvaliteten i barnehagetjenesten. Det blir stadig klarere hvor viktig barnehageårene er for ungenes utvikling. Virker barnehagetjenesten?

Det vet vi ikke. Effekten av tjenesten blir ikke målt. Samfunnet bør stille større krav til dokumenterte resultater i barnehagene, når det gjelder utvikling av barnas språk, sosiale kompetanse og motorikk.

Tilsynsfunksjonen bør flyttes til Statsforvalteren, slik det er innenfor pleie og omsorg og grunnskole. Hvis bemanningsnormer er viktige, bør det svi å ha for lav bemanning. Større krav til kvalitet må gjelde alle barnehager.

Vi trenger kanskje ingen spesielle regler om private barnehager?

Powered by Labrador CMS