Det må avklares hvordan de såkalte FACT-teamene, som driver oppsøkende behandling, skal organiseres og hvor mange team vi skal ha, mener Storbynettverket psykisk helse (STORK).

Truer FACT-satsingen kommunal tenkning og tilnærming?

Det behov for å avklare hva FACT er og skal være, før vi går videre. Dette fordi teamene har ulik organisering, ansvar og virkeområde rundt om i landet.

Publisert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Storkommunenettverket for psykisk helse har drøftet utviklingen av FACT (Flexible Assertive Community Treatment, på norsk fleksibelt, aktivt oppsøkende behandlingsteam) i Norge. Grunnen er at FACT organiseres ulikt rundt om i landet.

Vi ønsker å dele våre observasjoner.

Det blir viktig å avklare innholdet i ulike tilbud for å sikre at vi leverer det som er ment å levere.

For det første ønsker vi å diskutere om FACT-teamene skal fungere som samhandlingsteam eller ambulante spesialisthelsetjenester.

Vi har sett at noen FACT-team kan fremstå mer som ambulante spesialisthelsetjenester enn som samhandlingsteam. Grunnen er at noen FACT-team har ansatte fra samme organisasjon.

Videre blir inntak og beslutninger gjort på ett nivå og oftest spesialisthelsetjenesten. Da kan valg av oppgaver FACT-teamene løser, helle mer mot spesialisthelsetjenester enn samtidige spesialisthelsetjenester og kommunale tjenester – som er formålet med samhandlingsteam.

Det kan også føre til at spesialisthelsetjenester utføres av kommunalt ansatte, forkledd som veiledning fra spesialisthelsetjenesten til kommunalt ansatte.

Vi lurer på om finansieringsmodellen for FACT-teamene kanskje ikke har tatt høyde for at teamene skal fungere som samhandlingsteam, og at dette kan ha ført til uklare skiller mellom FACT og ambulante spesialisthelsetjenester.

Storkommunenettverket merker seg også at inntak, oppfølging, behandling og journalføring praktiseres ulikt i ulike team. Som et samhandlingsteam må inntak, vurdering, tilbud og avslutning gjøres i både kommune- og sykehusjournaler etter gjeldende lovverk. Det er viktig at vi har en ensartet praksis her.

Vi ønsker også å belyse spørsmålet om hvor mange FACT-team som er nødvendig.

Vi har observert at det er etablert både FACT-rus, FACT-allmenn og FAC-psykose, for å nevne noen. Disse teamene har sammenfallende pasientgrupper.

Hvis FACT skal være et samhandlingsteam for de pasientene som ikke klarer å nyttiggjøre seg ordinære tilbud, verken i sykehus eller kommune, er det kanskje tilstrekkelig med én type FACT-team. De kan for eksempel kan kalles FACT-voksen psykisk helse og rus.

FACT-sikkerhet, som er etablert noe steder, er enda et eksempel på et FACT-team. Dette kan minne mer om det som kalles ambulante sikkerhetsteam, som regjeringen har som satsingsområde i statsbudsjettet for 2025. Vi tenker derfor at det blir viktig å avklare innholdet i ulike tilbud for å sikre at vi leverer det som er ment å levere.

En annen utfordring vi har identifisert, er FACTs rolle i boliger tilknyttet personalbase. For innbyggere som bor i kommunale boliger tilknyttet personalbase, kan det være vanskelig å definere hvilken rolle FACT skal ha.

Disse innbyggerne forholder seg primært til kommunale tjenester, og kan derfor ha behov for ambulerende spesialisthelsetjenester for eksempel i forbindelse med tvang uten døgnoppfølging, poliklinisk oppfølging eller deltakelse i ansvarsgruppemøter, men behovet for et samhandlingsteam – som FACT skal være – vil ofte ikke være så stort.

Veiledning av kommunalt ansatte fra spesialisthelsetjenestetunge FACT-team kan føre til en forventning om at kommunalt ansatte utfører tiltak i innbyggeres bolig som i for stor grad preges av spesialisthelsetjenestenes ansvar og tilnærming. Dette kan igjen skape forvirring rundt ansvar, lovverk og utfordre utvikling av recoveryorienterte tilbud.

Til slutt vil vi understreke at Storkommunenettverket er svært positive til etableringen av FACT i Norge. Vi ser at det løser utfordringer på en bedre måte enn vi klarte før FACT.

Imidlertid er det behov for å avklare hva FACT er og skal være før vi går videre i prosessen, da ulike FACT-team fremstår som ulike både i organisering, ansvar og virkeområde.

Disse kommunene er med i Storkommunenettverket psykisk helse:
Drammen, Bærum, Tønsberg, Asker, Ålesund, Bergen, Kristiansand, Stavanger, Tromsø og Sandnes.

Powered by Labrador CMS