Debatt

Det er elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø, også digitalt, som er grunnen til at veilederen om filter på digitale enheter kommer nå, skriver Sindre Lysø.

Vi må beskytte elevene

Vi forutsetter at kommuner som velger å kjøpe inn digitale enheter til skolen, også har nok kompetanse til å beskytte elevene.

Publisert Sist oppdatert

Meninger i debattinnlegg står for skribentens regning

Barn og unge skal være trygge på skolen. Det er uholdbart at elever langt ned i barneskolen kan få opp vold, porno og selvskading på skole-iPaden. Derfor er regjeringen og kunnskapsministeren tydelige på at kommunene må gjøre det som skal til for å sikre elevers trygghet på digitale enheter.

Vi vet også at mange elever blir forstyrret av annet innhold som spill og sosiale medier i undervisningen. Det går utover læringen.

Forstyrrelser i undervisningen skal bort.

Byråden for oppvekst og utdanning i Trondheim, Lucie Katrine Eidem (V), skriver i Kommunal Rapport at barns trygghet bør sikres uten å begrense verken deres rettigheter eller skolens faglige frihet.

Det er nettopp elevenes rett til et trygt og godt skolemiljø, også digitalt, som er grunnen til at veilederen om filter på digitale enheter kommer nå.

Det er ikke noe nytt at kommunene og fylkeskommunene har plikt til å sikre elevene et trygt og godt skolemiljø, og det skulle bare mangle.

Det er heller ikke nytt at det finnes en veileder for hvordan elevene skal trygges på internett. Til tross for rettigheter og hjelp ser vi likevel at barn og unge har tilgang til innhold på sine digitale skoleenheter som ikke har noe med deres læring å gjøre. Derfor er det behov for å støtte kommunene med en felles, tydelig, faglig anbefaling med alderstilpassede råd for både grunn- og videregående skole.

Anbefalingene er tydelige på at elever i barneskolen kun skal ha tilgang til utvalgt innhold på sine enheter, bortsett fra hvis de ser på skjermen sammen med læreren sin.

Ungdomsskolen og videregående må bruke oppdaterte filtre for å stenge ute skadelig innhold. Vi forventer at kommunene beskytter elevene når de er på skolens enheter, og at de som ikke har gjort det til nå, innfører begrensninger som sikrer elevenes trygghet, og sikrer alderstilpassede løsninger.

Vi forutsetter at kommuner som velger å kjøpe inn digitale enheter til skolen, også har nok kompetanse til å beskytte elevene. Hvis ikke kan de ikke la elevene bruke digitale enheter.

Gjennom prosessen med å lage den oppdaterte veilederen har både kommunal sektor, partene i arbeidslivet og leverandører blitt hørt og kommet med innspill. Dette gjør meg trygg på at vi har felles forståelse av utfordringene.

Lærerne, skolene og skoleeierne skal ha mulighet til å bruke de læremidlene og læringsressursene de mener er mest hensiktsmessig for elevenes læring. Dette vil de fortsatt ha full mulighet til også når de følger Utdanningsdirektoratets anbefalinger.

Norsk skole står overfor store utfordringer med læringsresultater som har gått ned. Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun er i full gang med å rydde opp. Forstyrrelser i undervisningen skal bort, og det tas kraftfulle grep for en praktisk skole der elevene skal lære mer og bedre. Det skal ikke være tvil om at læreren er sjefen i klasserommet.

Jeg vil oppfordre Venstre til å støtte opp om denne retningen, for det handler om det viktigste: At barn og unge skal ha en trygg oppvekst.

Powered by Labrador CMS