Nyheter

Ingen søknader om innføring av piggdekkgebyr

Ingen av storbykommunene hadde innen fristen søkt Vegdirektoratet om å få innføre gebyr på kjøring med piggdekk kommende vintersesong.

Publisert

Fristen 1. juni ble fastsatt i en forskrift om innføring av piggdekkgebyr. I høringsuttalelser til forskriften har kommunene stilt seg positive til muligheten til å innføre slikt gebyr. Men ikke en eneste kommune har benyttet seg av denne anledningen til å redusere piggdekk-kjøringen og dermed begrense luftforurensningen.

Da bystyret i Trondheim nylig drøftet luftforurensningen i byen, var det ingen representanter som foreslo å innføre piggdekkavgift. Trondheim er den av storbyene hvor andelen bilister som kjører piggfritt er lavest. Sist vinter ble den piggfrie andelen av Trondheims-bilismen anslått til å være på vel 32 prosent. Med dagens fart i utskiftingen fra piggdekk til piggfrie dekk betyr det at Stortingets mål om 80 prosent piggfrie biler innen år 2002 ikke er mulig å nå.

Godtar dårlig luft

Heller ikke i Oslo, der Vegdirektoratets målinger viser en piggfri andel på 46 prosent, vil det være mulig å nå målet om 80 prosents pigggfrie biler innen år 2002.

- Enten er kommunenes politikere så imot avgift på piggdekk-kjøring at de godtar dårlig luft, eller så tror de at folk frivillig vil legge om til piggfrie dekk, sier vegdirektør Olaf Søfteland, som innser at Stortingets mål ikke vil bli nådd.

Søfteland sier til NTB at han tror Bergen og Stavanger kan ha en sjanse, men Oslo og Trondheim avgjort ikke har sjanse til å nå målet.

Tidligere samferdselsminister Odd Einar Dørum er blant dem som har sagt at forskriften gir adgang til å påby kommunene å innføre piggdekkgebyr dersom man ser at Stortingets mål ikke blir nådd.

Dørum ga i fjor også uttrykk for at dette ikke var noen tom trussel.

Søknad fra Oslo

- Problemstillingen er ikke at vi skal påtvinge kommunene en gebyrordning, men at forskriften skal gi kommunene mulighet til å innføre gebyr, sier Søfteland.

Det synes nå helt klart at Bergen, Stavanger og Trondheim ikke vil innføre gebyr for å få redusert piggdekk-kjøringen. I Oslo er resultatet mer uvisst. Kommunen forbereder en gebyrsøknad, men søknaden må behandles av bystyret, og den kan bli stanset der.

- Byrådet vil ikke kunne legge saken fram for bystyret før i august, opplyser byråd Merete Agerbak-Jensen til NTB. Hun ønsker ikke å forskuttere hva byrådet i Oslo vil innstille på i denne saken.

- Men vi har oppfattet det slik at bystyret er villig til å ta i bruk gebyr dersom det viser seg at vi ikke når det målet Stortinget har satt, sier Agerbak-Jensen til NTB.

Dårlig tid

Vegdirektoratet har signalisert at de er villig til å utsette søknadsfristen fra 1. juni til ut i august slik at Oslo kommune skal få fattet vedtak i saken. Trafikkdirektør Bjørn Skoglund i Vegdirektoratet sier at et gebyrvedtak i august betyr at det blir en knapp tid for å få satt i verk de nødvendige tiltak før vinteren kommer. Men han sier det er Oslo kommune som har dårligst tid, kommunen må innføre kommunale forskrifter og iverksette tiltak for å få en gebyrordning til å fungere.

- Vi er begynt å legge til rette for innføring av gebyr, og forbereder alt som kan gjøres før saken blir avgjort i bystyret. Blir det ikke gebyrvedtak, har vi sørget for at en retrett ikke skal bli så kostbar, sier avdelingsdirektør Knut Gabestad i samferdselsetaten i Oslo til NTB.

Powered by Labrador CMS