Nyheter
Storbyene krever varene levert med utslippsfri transport
Fra 2025 må alle leveranser til Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger kommuner skje med klimavennlig transport.
– Skal du levere til kommunene våre, må du investere i nullutslipp- eller biogasskjøretøy, varsler de fire storbyene i en felles pressemelding.
Den er underskrevet av nærings-, miljø- og samferdselsdirektør Kristian Dahlberg Hauge i Trondheim kommune, klima- og miljøsjef Jane Nilsen Aalhus i Stavanger kommune, klimadirektør Stina Ellevset Oseland i Bergen kommune og innkjøpssjef Gunnar Wedde i Oslo kommune.
Ber andre følge etter
De varsler at alle leveranser og oppdrag som utføres med kjøretøy for de fire storbyene fra 2025 må foretas ved hjelp av nullutslipps- eller biogassteknologi. Kjøretøyene må som minimum oppfylle Euro 6/VI – altså EUs nye utslippskrav til henholdsvis personbiler og tunge kjøretøy.
De fire direktørene mener de med dette gir et viktig signal til markedet, som vil bidra til å redusere utslippene fra veitrafikken. Samtidig oppfordrer de andre kommuner, staten og private aktører til å stille samme krav.
– Vi håper å inspirere flere til å stille samme klimakrav som oss. Det vil gi forutsigbarhet til de som skal levere varer i byene, og på den måten kan vi gjøre en felles innsats for å redusere klimagassutslippene. Jo flere som stiller tilsvarende krav, desto raskere vil omstillingen gå. Det gir bedre klimaeffekt, sier de fire direktørene.
Veitrafikk er den største kilden til klimagassutslipp i alle de fire storbyene. Å redusere disse utslippene er vesentlig for å nå byenes klimamål.
Storbyene påpeker i pressemeldingen at elektrifisering av personbiler har bidratt til utslippsreduksjon, men at det går ikke like raskt for næringstransporten som gjøres med varebiler og lastebiler.
– Skaper forutsigbarhet
«For å få til en raskere omstilling av varebiler og lastebiler må byene etablere virkemidler. Ved å varsle markedet om kommende krav kan leverandørene planlegge for omstilling til nullutslipp- og biogasskjøretøy under forutsigbare rammer. Dette bidrar til å redusere noe av den økonomiske risikoen ved å legge om til utslippsfri transport», mener de.
Storbykommunene kjøper inn store mengder varer, tjenester og transportoppdrag, og genererer gjennom dette mye transport med vare- og lastebiler.
– Når vi nå går sammen om å stille krav i alle våre anskaffelser om at varer til oss skal leveres med nullutslipp- eller biogasskjøretøy, vil vi gi transportbransjen de klare og forutsigbare kravene de har bedt om, heter det.
Oslo nærmest målet
Storbyenes krav gjelder det siste leddet i transporten. Men kommunene oppfordrer leverandører til å stille kravet videre ned i sin leverandørkjede.
Storbyene stiller i dag ulike krav til nullutslippskjøretøy i sine innkjøp. Ifølge pressemeldingen vil «tilnærmet alle» leveranser til Oslo kommune, knyttet til kommunens konsernovergripende rammeavtaler, oppfylle kravet om nullutslipp/biogasskjøretøy i løpet av 2023.
I Bergen stilles det ulike krav avhengig av kjøretøygruppe: «Alle mindre kjøretøy er nullutslipp fra 2022, mellomstore senest fra 2025, men i større kontrakter som regel allerede nå, og store kjøretøy så snart teknologi og ladeinfrastruktur gjør det mulig.», heter det i pressemeldingen.
Trondheim har nylig vedtatt klimakrav for sine transportanskaffelser.
Staten har gjennom Nasjonal transportplan satt mål om at all varedistribusjon i bysentra skal gjennomføres med nullutslipp- eller biogasskjøretøy innen 2030.
– Pris fortsatt viktigst
Pris er fortsatt viktigst og miljø mindre viktig i kommunenes anbudsprosesser, ifølge en spørreundersøkelse utført for bransjeorganisasjonen Norske Trevarer. Over 150 ordførere og rådmenn skal ha svart på spørsmålene.
– Det er svært skuffende å se at miljø blir mindre viktig i kommunenes anbudsprosesser. Dette er stikk i strid med regjeringens intensjon om å bruke innkjøpsmakten som et verktøy i det grønne skiftet, skriver administrerende direktør Hilde Widerøe Wibe i Norske Trevarer i en e-post til Kommunal Rapport.
Norske Trevarer er en bransjeorganisasjon for rundt 300 trevarebedrifter.