Nyheter

Den første serieproduserte elektriske lastebilen ble satt i trafikk i Norge i 2020. Alle som vil levere varer og tjenester til de fire storbyene må fra 2025 benytte kjøretøy som går på strøm eller biogass.
Den første serieproduserte elektriske lastebilen ble satt i trafikk i Norge i 2020. Alle som vil levere varer og tjenester til de fire storbyene må fra 2025 benytte kjøretøy som går på strøm eller biogass.

Storbyene krever varene levert med utslippsfri transport

Fra 2025 må alle leveranser til Oslo, Bergen, Trondheim og Stavanger kommuner skje med klimavennlig transport.

Publisert Sist oppdatert

– Skal du levere til kommunene våre, må du investere i nullutslipp- eller biogasskjøretøy, varsler de fire storbyene i en felles pressemelding.

Den er underskrevet av nærings-, miljø- og samferdselsdirektør Kristian Dahlberg Hauge i Trondheim kommune, klima- og miljøsjef Jane Nilsen Aalhus i Stavanger kommune, klimadirektør Stina Ellevset Oseland i Bergen kommune og innkjøpssjef Gunnar Wedde i Oslo kommune. 

Fra 2025 stiller de krav om klimavennlig transport av leveranser: Nærings-, miljø- og samferdselsdirektør Kristian Dahlberg Hauge i Trondheim kommune (øverst til venstre), klima- og miljøsjef Jane Nilsen Aalhus i Stavanger kommune (øverst til høyre), klimadirektør Stina Ellevset Oseland i Bergen kommune og innkjøpssjef Gunnar Wedde i Oslo kommune.

Ber andre følge etter

De varsler at alle leveranser og oppdrag som utføres med kjøretøy for de fire storbyene fra 2025 må foretas ved hjelp av nullutslipps- eller biogassteknologi. Kjøretøyene må som minimum oppfylle Euro 6/VI – altså EUs nye utslippskrav til henholdsvis personbiler og tunge kjøretøy.

De fire direktørene mener de med dette gir et viktig signal til markedet, som vil bidra til å redusere utslippene fra veitrafikken. Samtidig oppfordrer de andre kommuner, staten og private aktører til å stille samme krav.

– Vi håper å inspirere flere til å stille samme klimakrav som oss. Det vil gi forutsigbarhet til de som skal levere varer i byene, og på den måten kan vi gjøre en felles innsats for å redusere klimagassutslippene. Jo flere som stiller tilsvarende krav, desto raskere vil omstillingen gå. Det gir bedre klimaeffekt, sier de fire direktørene.

Veitrafikk er den største kilden til klimagassutslipp i alle de fire storbyene. Å redusere disse utslippene er vesentlig for å nå byenes klimamål. 

Storbyene påpeker i pressemeldingen at elektrifisering av personbiler har bidratt til utslippsreduksjon, men at det går ikke like raskt for næringstransporten som gjøres med varebiler og lastebiler.

– Skaper forutsigbarhet

«For å få til en raskere omstilling av varebiler og lastebiler må byene etablere virkemidler. Ved å varsle markedet om kommende krav kan leverandørene planlegge for omstilling til nullutslipp- og biogasskjøretøy under forutsigbare rammer. Dette bidrar til å redusere noe av den økonomiske risikoen ved å legge om til utslippsfri transport», mener de.

Storbykommunene kjøper inn store mengder varer, tjenester og transportoppdrag, og genererer gjennom dette mye transport med vare- og lastebiler.

– Når vi nå går sammen om å stille krav i alle våre anskaffelser om at varer til oss skal leveres med nullutslipp- eller biogasskjøretøy, vil vi gi transportbransjen de klare og forutsigbare kravene de har bedt om, heter det.

Oslo nærmest målet

Storbyenes krav gjelder det siste leddet i transporten. Men kommunene oppfordrer leverandører til å stille kravet videre ned i sin leverandørkjede. 

Storbyene stiller i dag ulike krav til nullutslippskjøretøy i sine innkjøp. Ifølge pressemeldingen vil «tilnærmet alle» leveranser til Oslo kommune, knyttet til kommunens konsernovergripende rammeavtaler, oppfylle kravet om nullutslipp/biogasskjøretøy i løpet av 2023.

I Bergen stilles det ulike krav avhengig av kjøretøygruppe: «Alle mindre kjøretøy er nullutslipp fra 2022, mellomstore senest fra 2025, men i større kontrakter som regel allerede nå, og store kjøretøy så snart teknologi og ladeinfrastruktur gjør det mulig.», heter det i pressemeldingen.

Trondheim har nylig vedtatt klimakrav for sine transportanskaffelser.

Staten har gjennom Nasjonal transportplan satt mål om at all varedistribusjon i bysentra skal gjennomføres med nullutslipp- eller biogasskjøretøy innen 2030.

– Pris fortsatt viktigst

Pris er fortsatt viktigst og miljø mindre viktig i kommunenes anbudsprosesser, ifølge en spørreundersøkelse utført for bransjeorganisasjonen Norske Trevarer. Over 150 ordførere og rådmenn skal ha svart på spørsmålene.

Administrerende direktør Hilde Widerøe Wibe i Norske Trevarer er skuffet over undersøkelse, som viser at pris teller mer enn miljø i kommunenes anbudsprosesser.

– Det er svært skuffende å se at miljø blir mindre viktig i kommunenes anbudsprosesser. Dette er stikk i strid med regjeringens intensjon om å bruke innkjøpsmakten som et verktøy i det grønne skiftet, skriver administrerende direktør Hilde Widerøe Wibe i Norske Trevarer i en e-post til Kommunal Rapport.

Norske Trevarer er en bransjeorganisasjon for rundt 300 trevarebedrifter.

Powered by Labrador CMS