Nyheter

– Hvor fort man klarer å realisere Giga Arctic i Mo i Rana, avhenger av hvordan Norge sammen med EU jobber med rammebetingelser for ny grønn industri, sier ordfører Geir Waage (Ap) i Rana.
– Hvor fort man klarer å realisere Giga Arctic i Mo i Rana, avhenger av hvordan Norge sammen med EU jobber med rammebetingelser for ny grønn industri, sier ordfører Geir Waage (Ap) i Rana.

Rana-ordføreren gir ikke opp batterifabrikk-drøm

Planen om tusenvis av arbeidsplasser, innbyggere og økte skatteinntekter kan gå rett vest for ordfører Geir Waage (Ap) i Rana. Nå advarer han lokalpolitikere mot amerikanske milliardsubsidier.STOR VERDIKJEDEFREYR BATTERY NORWAY

Publisert Sist oppdatert

– Situasjonen for Freyr og Giga Arctic i Rana er ikke et enkeltstående eksempel på hva IRA betyr for rammebetingelser i Norge og Europa. Jeg tror vi vil oppleve at flere grønne industriprosjekter kommer i samme situasjon i tida framover, sier Geir Waage til Kommunal Rapport.

IRA står for Inflation Reduction Act og betegnes som den største klima- og energisatsingen i amerikansk historie.

Framtiden for Rana var lys som en nordnorsk sommernatt i juni i fjor: Batterifabrikken Giga Arctic i regi av Freyr Battery var en så viktig del av regjeringens nye batteristrategi at næringsminister Jan Christian Vestre (Ap) presentere strategien nettopp her. Samtidig erklærte Freyr Battery at selskapet ville investere 17 milliarder kroner i fabrikken, og regjeringen stilte med en indikasjon på 4 milliarder kroner i lån og garanti til selskapet.

Grønt milliardstøtte i USA

Byggingen av fabrikken var godt i gang i januar da den amerikanske regjeringen vedtok IRA som fikk hele batterinæringen i Norge til å gå i svart. President Joe Biden vil bruke 369 milliarder dollar på fornybar energi og nullutslippsteknologi.

Ledelsen i Freyr Battery reagerte med å si at de vil ferdigstille Giga Arctic, men ikke starte produksjon før regjeringen kommer med rammevilkår som tilsvarer milliardstøtten i USA. Selskapet satser heller inntil videre på sin batterifabrikk Giga America i Georgia.

Nå har statssekretær Anne Marit Bjørnflaten i Nærings- og fiskeridepartementet (Ap) gjort det klart at Norge ikke skal konkurrere om å være billigst eller mest subsidiert.

STOR VERDIKJEDE

  • NHO anslo i 2021 at en norsk batteriverdikjede kan skape opp til 30.000 arbeidsplasser i løpet av få år og omsette for 90 milliarder kroner innen 2030.
  • Konsulentselskapet KPB og Rana kommunes næringsavdeling, Rana Utvikling, har beregnet at den årlige skatteinngangen fra personinntekter i Rana vil øke med om lag 120 millioner kroner årlig ved fullt utbygget gigafabrikk i 2028.

Ser mot EU

Waage, som gjorde et brakvalg i kommunevalget, vil ikke si at han er skuffet over regjeringen.

– Dette dreier seg ikke om skuffelser. Det vi ser nå, er at det tar lengre tid og er mer komplisert å utvikle ny teknologi og industri enn det man håpet på. Dette har vi sett eksempler på mange ganger tidligere, for eksempel innenfor olje- og gassnæringen og store infrastrukturprosjekter, sier han.

– Innebærer svaret fra Bjørnflaten at slaget er tapt når det gjelder batterifabrikk i Rana?

– Nei. Hvor fort man klarer å realisere Giga Arctic i Mo i Rana, avhenger av hvordan Norge sammen med EU jobber med rammebetingelser for ny grønn industri. 

Jobber videre

Ordføreren, som leder Industrikommunene, et nettverk med 29 kommuner, har ikke tenkt å gi opp kampen for batterifabrikken i Rana.

– Rana kommune vil søke samarbeid og arbeide sammen med de andre batterikommunene, batterinæringa, fylkeskommunene, LO og NHO opp mot storting og regjering om hvordan vi skal sikre at Norge har samme rammebetingelser for ny grønn industri som Europa for øvrig, sier han.

Satser på EU

EU presenterte i mars en plan, «The Green Deal Industrial Plan», for hvordan unionen skal møte USA og Kinas grønne teknologisubsidier. Industriplanen består av to forordninger, som begge ifølge EU er EØS-relevante. Samme måned skrev regjeringen i en pressemelding at Norge nå var klar for å kobles til EUs batterisatsing, IPCEI Batteries, etter å ha vært i forhandlinger med Tyskland og EU i halvannet år. 

Waage har forhåpninger til prosessen mellom EU og Norge.

– Jeg mener det er viktig at Norge følger denne prosessen slik at man kan få et felles europeisk arbeid med rammebetingelser for ny grønn industri. Norges batteristrategi ble laget før IRA ble vedtatt i USA. Jeg mener det er behov for å ta en gjennomgang av batteristrategien i lys av IRA, sier han.

FREYR BATTERY NORWAY

  • Freyr ble grunnlagt av Torstein Dale Sjøtveit i 2018.
  • Selskapet ble i 2021 som det åttende norskeide selskapet registrert på børsen i New York.
  • Enova ga i 2021 Freyr støtte på 142 millioner kroner til et pilotanlegg for batteriproduksjon i  Rana.
  • Rana kommune har kjøpt aksjer for 10 millioner kroner i selskapet.
  • I juli fikk over 40 batteriselskaper støtte fra EUs innovasjonsfond.
  •  Freyr Battery fikk 1,12 milliard kroner til fabrikken i Rana.
Powered by Labrador CMS