Nyheter

– Det er partenes ansvar å løse lærerstreiken, men vi vurderer nå de samfunnsmessige konsekvensene og faren for liv og helse, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen til TV 2.
– Det er partenes ansvar å løse lærerstreiken, men vi vurderer nå de samfunnsmessige konsekvensene og faren for liv og helse, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen til

Arbeidsministeren til TV 2: - Vurderer nå faren for liv og helse under lærerstreiken

Regjeringen har mottatt rapporter fra statsforvalterne om konsekvenser av lærerstreiken. Nå vurderer arbeidsminister Marte Mjøs Persen (Ap) situasjonen.

Publisert Sist oppdatert

Statsforvalterne hadde frist til klokka 12 tirsdag med å levere rapporter til Utdanningsdirektoratet om konsekvensene av lærerstreiken.

– Det er partenes ansvar å løse lærerstreiken, men vi vurderer nå de samfunnsmessige konsekvensene og faren for liv og helse, sier arbeids- og inkluderingsminister Marte Mjøs Persen til TV 2.

Statsforvalteren i Troms og Finnmark er den foreløpig siste i rekken av aktører som er bekymret for  konsekvenser av lærerstreiken. Blant annet har enkelte elever mistet tilbud om spesialundervisning.

– Vi ønsker ikke å mene noe om en streik, men nå ser vi det er helt nødvendig å rope et varsku på vegne av barn og unge. Konsekvensen av streiken som kom etter to år med pandemi, merkes av alle barn og unge som nå står uten et skoletilbud, sier statsforvalter Elisabeth Vik Aspaker i Troms og Finnmark.

Alle statsforvalterne i landet er bedt om å rapportere til Utdanningsdirektoratet om konsekvensene av streiken, og hadde frist til å levere tirsdag klokka 12.

– I Troms og Finnmark ser vi blant annet at elever med behov for spesialundervisning ikke får noe tilbud, skriver statsforvalteren i en pressemelding.

Utdanningsdirektoratet har foreløpig ikke ønsket å dele rapportene som statsforvalterne har levert inn. Også Helsedirektoratet har bedt om å få en tilbakemelding fra statsforvalterne på hvordan lærerstreiken berører den psykiske helsen til barn og unge.

Aspaker mener vi må se på konsekvensene for barn og unge i lys av den to år lange pandemien.

– Vi får tydelige signaler om at barn og unge har det svært vanskelig, og at dette spesielt rammer de som har vanskelige livssituasjoner. Vi har eksempler på ungdommer som skulle startet i åttende klasse, som ikke engang har vært på skolen. Det gjør noe med ungdommene. Vi hører at de som har slitt fra før, har det vanskeligere nå, sier statsforvalteren.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS