![En rapport fra Dysleksi Norge viser at de fleste lærere mener de ikke kan nok om lese- og skrivevansker.](https://image.kommunal-rapport.no/803753.webp?imageId=803753&width=960&height=548&format=jpg)
Dysleksi Norge: Én av fire lærere har ikke lært om dysleksi
Én av fire lærere oppgir at de har lært lite eller ingenting om dysleksi i utdanningen sin, viser en rapport fra Dysleksi Norge.
Organisasjonen mener funnene er alarmerende, og at det er et alvorlig samfunnsproblem at mange ikke får støtten de trenger for å lykkes i skolen.
– Vi kan ikke akseptere at norsk skole svikter de elevene som trenger hjelpen mest. Hvis læreres kompetanse ikke heves, kommer enda flere elever til å falle utenfor, sier Rita Lie, fungerende generalsekretær i Dysleksi Norge.
I rapporten «Kompetansestatus. Læreres kompetanse om lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker» kommer det også fram at tre av fem ikke har lært noe som helst om mattevansker (dyskalkuli), mens to av tre ikke har lært noe om språkvansker (DLD).
Kun 7 prosent av lærerne mener de har fått god nok opplæring om lese- og skrivevansker, altså dysleksi. Når det gjelder dyskalkuli og DLD, svarer henholdsvis 2 prosent og ingen at de kan nok.
Dysleksi Norge jobber for alle med lese- og skrivevansker, matematikkvansker og språkvansker. Rapporten, som er laget av Norstat, blir lagt fram torsdag på Litteraturhuset i Oslo.
(©NTB)