Her sørger Statens vegvesen for at rasstedet ved Krekke i Ringebu kommune blir ryddet slik at man kan gjenåpne E6 gjennom Gudbrandsdalen.

E6 gjennom rasutsatte områder skal forbedres

Nye veier har planer for utbedring av den rasutsatte strekningen av E6 gjennom Gudbrandsdalen. Men punktvise utbedringer er ikke nok for Ringebu-ordfører Arne Fossmo (Ap).

Publisert Sist oppdatert

– Vi trenger en komplett og helhetlig utbygging av E6 fra Øyer til Otta, sier ordfører Arne Fossmo (Ap) i Ringebu. 

Flom og ras har den siste uken skapt store problemer for ferdsel gjennom Gudbrandsdalen, og avlastningsveier som kan brukes av tungtransporten finnes ikke. Ordføreren har sammen med Statsforvalter og fylkeskommune vært i møte i departementet og understreket at nå må en ny vei på plass.

– Det er planer for utbedring, sier Stian Blindheim, prosjektleder for plan i Nye veier AS til Kommunal Rapport.

– I Gudbrandsdalen planlegger Nye veier for regulering på delstrekningene Elstad – Frya og Sjoa – Bredevangen. I tillegg skal vi vurdere behovet for punkttiltak for flom og skred på hele strekningen fra Øyer til Otta, sier Blindheim, og fortsetter:

– Nye veier har nylig presentert oppdatert kunnskap til kommunene om områder hvor dagens E6 og omkjøringsveiene ligger under forskjellige flomnivå og behov for flomtiltak er under vurdering. Tilsvarende skal utføres for skred, slik at vi får god kunnskap om de utsatte skredpunktene, sier han.

 Solid og trygg vei

– Konsekvensene av værhendelsene forrige uke bekrefter viktigheten av å få på plass gode planer for en mer effektiv, solid og trygg vei gjennom Gudbrandsdalen. Stedet der det gikk skred tidligere i uka ligger sør for delstrekningene der det nå arbeides med planlegging, men innenfor området for der det kan bli utført punkttiltak mot flom og skred. Nye veier samarbeider tett med kommunene for å få E6-planene realisert, sier han.

Nye veier arbeider med å få på plass rammebetingelsene for å starte planleggingen av E6 mellom Elstad og Frya i kommunene Ringebu og Sør-Fron, og Sjoa og Bredevangen i Sel kommune. Planprogrammet for strekningene ble lagt fram høsten 2021. 

Planprogrammet for E6 Øyer-Frya ble revidert etter høringen vinteren 2022, og fastsatt gjennom politisk vedtak i Ringebu kommune i mai 2022. Planprogrammet for E6 Sjoa-Solhjem ble fastsatt gjennom politisk vedtak i Sel kommune i mars 2022.

– I år har Nye veier utført supplerende feltarbeid for å øke kunnskapsgrunnlaget om blant annet naturmangfold, naturressurser, landskapsbildet og friluftsliv og det gjennomføres også nye grunnboringer på strekningen Elstad – Frya, som går gjennom Ringebu kommune. Resultatene av dette arbeidet skal vi nå ta med oss inn i den videre planleggingen av disse to delstrekningene, sier Blindheim.

Vi må på NTP

– Noe av dette visste vi fra før, kommenterer ordfører Fossmo. 

– Men det vi må få fortgang i nå, er regulering av ny vei. Da kan vi komme på NTP, også må det bygges. Det blir mer ekstremvær og flom framover, og vi kan ikke leve med at hovedåra mellom Oslo og Trondheim blir stengt hvert år, sier Ringebu-ordføreren.

Powered by Labrador CMS