Innovasjon

Kommunedirektør Anne Berit Berge Ims
Kommunedirektør Anne Berit Berge Ims i Randaberg er sikker på at kunstig intelligens kan hjelpe kommunen på flere områder. Hun oppfordrer ledere til å være nysgjerrige på hvilke muligheter KI kan gi.

Én av tre kommuner har tatt i bruk kunstig intelligens

33 prosent av Kommune-Norge har tatt i bruk kunstig intelligens. Like mange har planer om å gjøre det, viser spørreundersøkelse.

Publisert Sist oppdatert

– Vi er i begynnelsen av et langt løp. Jeg vet ikke om vi noen gang kommer i mål. Men at kunstig intelligens kan hjelpe oss på flere områder, er jeg sikker på. Jeg tror vi som ledere må være nysgjerrige og våge å søke kunnskap hos dem som kan mer enn oss selv, sier Anne Berit Berge Ims, kommunedirektør i Randaberg.

Landets kommuner er omtrent tredelt i bruken av kunstig intelligens, viser resultatene fra Kommunal Rapports kommunedirektørundersøkelse. Ifølge kommunedirektørenes svar er det omtrent like mange som har tatt i bruk, ikke har tatt i bruk og som planlegger å ta i bruk kunstig intelligens (se grafikk).

Kommunedirektørundersøkelsen

  • Kommunedirektørundersøkelsen er en årlig spørreundersøkelse fra Kommunal Rapport.
  • Samtlige kommunedirektører får tilsendt et digitalt spørreskjema via kommunens postmottak.
  • I år ble skjemaet sendt ut i juni.
  • 155 kommunedirektører har besvart årets undersøkelse.

Skolen i front

Randaberg-skolens satsing på kunstig intelligens er allerede blitt et begrep i Skole-Norge. Kommuner fra hele landet har valfartet til Randaberg for å la seg inspirere. Men Randaberg har også tatt i bruk kunstig intelligens på andre områder, som økonomistyring, innbyggerdialog og administrative oppgaver. 

Blant annet tester administrasjonen ut hvordan de kan bruke kunstig intelligens for å lage illustrasjoner og tekster i budsjettdokumenter og årsrapport. Randaberg har også helautomatisert innlesing av innkommende faktura ved hjelp av kunstig intelligens.

– I Randaberg er det først og fremst skolesektoren som er i front på bruken av kunstig intelligens. De er banebrytende i bruken av KI. Vi andre kan lære av dem. Det er utrolig kjekt. Det er et område som er i støpeskjeen, sier Ims.

Er i startgropa

Administrative oppgaver er det området flest kommuner har tatt i bruk kunstig intelligens, viser svarene i kommunedirektørundersøkelsen. 54 prosent av dem som har tatt i bruk kunstig intelligens, bruker verktøyet til dette. På andreplass følger innbyggerdialog, foran dokumenthåndtering og arkiv.

Røros prøver ut kunstig intelligens på flere områder, slik som plan og utbygging, oppvekst og utdanning samt administrative oppgaver. Som verdensarvkommune har Røros også tatt i bruk kunstig intelligens for å sikre brannberedskapen i den gamle trehusbebyggelsen. 

Innen brannberedskap brukes KI som et verktøy for å hjelpe kommunen med å få mest mulig målrettede strategier og tiltak. Det kan både dreie seg om forebyggende tiltak, beredskapsplanlegging, krisehåndteringstaktikker og fordeling av ressurser. Både sensorer og detektorer er eksempler på tiltak der Røros har tatt i bruk kunstig intelligens.

– Vi er veldig i startgropa. Vi prøver ut kunstig intelligens på flere områder. Vi forsøker å jobbe strukturelt i organisasjonen, både ved å øke kunnskapen blant ledere, men også gå ut i organisasjonen for å skape felles forståelse for hvilke muligheter kunstig intelligens kan gi, sier kommunedirektør Kjersti Forbord Jensås.

Måtte snu steiner

Ifølge Jensås er utprøving av kunstig intelligens en naturlig fortsettelse av Røros' satsing på digitalisering og teknologi. I februar ansatte kommunen en rådgiver som skal ha særlig ansvar for digitalisering og innføring av kunstig intelligens. 

– Vi håper på effekter av gevinstrealisering. Vi får færre hender i arbeid. Da må vi prøve ut flere parallelle løp for å lage effektive tjenester. Satsing på teknologi er en del av det. Ennå er det for tidlig å si at vi har unngått kostnader eller fått direkte effekter, sier Jensås.

Målet om å forenkle og automatisere prosesser er den viktigste årsaken til at kommunene tar i bruk kunstig intelligens, viser kommunedirektørundersøkelsen. Deretter følger det å frigjøre menneskelige ressurser, fulgt av utsiktene til å forbedre tjenester. Topplederne kunne krysse av for flere alternativer.

Kommunedirektøren i Randaberg håper at bruken av kunstig intelligens skal gi kommunen effekter på mange områder, deriblant å frigjøre ressurser, forbedre tjenester og spare penger.

– Vi er en kommune som har måttet snu mange steiner for å komme fra "avgrenset økonomisk handlingsrom" til "moderat økonomisk handlingsrom" på KS' handlingsromindeks i løpet av to år. Vi har vært nødt til å tenke nytt på de fleste områder. Vi har ikke hatt økonomi til å leie inn konsulenter til å tenke glupe tanker. Vi har måttet ta i bruk vår egen organisasjon. Der tenker jeg at kunstig intelligens kan være til god hjelp, sier Ims.

Powered by Labrador CMS