Mann med briller foran rødt rådhus med inngangsdør der det står Sunnfjord kommune.
Kommunalsjef Åge Stafsnes i Sunnfjord kommune er tilfreds med at sunnfjordskolen er i stadig utvikling.

Kommunebarometeret 2024:

Gjør sjumilssteg innen skole med kompetansekrav til lærere

Årlig sender Sunnfjord kommune 35 lærere på videreutdanning. Det er noe av årsaken til at kommunen gjør et byks innen Kommunebarometerets rangering over skolesektoren.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har jobbet systematisk med videreutdanning. Hver skole har sin kompetanseplan, som de bruker som verktøy for å få nok kompetanse. Som skoleeier har vi en tydelig forventning: Hvis noen mangler fag ved en skole, så forventer vi at det kompetansehullet fylles, sier Åge Ansgar Stafsnes, kommunalsjef for skole i Sunnfjord.

For tredje år på rad står Tynset kommune og skinner på toppen av skolesektoren i Kommunebarometeret. Blant de 15 beste kommunene er det imidlertid to som utmerker seg med å ha tatt sjumilssteg oppover på rangeringen: Både Sunnfjord og Nordre Follo har klatret 38 plasser, og innehar nå henholdsvis 4. og 13. plass. 

På topp i grunnskole

  1. Tynset
  2. Nesodden
  3. Oslo
  4. Sunnfjord
  5. Hamar
  6. Oppdal
  7. Bærum
  8. Randaberg
  9. Øyer
  10. Stange
  11. Lier
  12. Flekkefjord
  13. Nordre Follo
  14. Asker/Elverum

Blir stadig bedre

I Sunnfjord skyldes bykset opp til 4. plass særlig tre forhold: Andelen lærere med kompetanse innen norsk, matematikk og engelsk har økt. Gjennomsnittlig grunnskolepoeng har økt. Og antallet uketimer til fysisk aktivitet for 5–7. trinn har økt.

Stafsnes sier at Sunnfjord – i liket med mange andre kommuner – har færre søkere til ledige lærerstillinger enn før. Hvis søkerne ikke tilbyr akkurat den fagkombinasjonen den enkelte skole trenger, tilbyr kommunen videreutdanning. Årlig sender Sunnfjord kommune 35 lærere på videreutdanning. Totalt er det rundt 400 lærerårsverk i kommunen.

Kommunalsjefen synes det er positivt og kjekt å havne på 4. plass.

– Det viktigste er ikke resultatet i seg selv, men det viser at utviklingen er positiv og at vi har god kvalitet i skolen. Det viktigste er at vi har en god skole på de områdene som Kommunebarometeret trekker fram, sier Stafsnes.

Fordel av sammenslåing

I Sunnfjord har gjennomsnittlig antall grunnskolepoeng for10. trinn økt med en tiendedel for hvert år siden 2021. I 2023 var snittet i Sunnfjord på 44,5, godt over landssnittet på 41,93.

Stafsnes sier at Sunnfjord jobber systematisk med utvikling i skolen, der vurdering er et av satsingsområdene.

– Vi ser vurdering som svært viktig i vår felles praksis. Vurdering gir felles inngang til å motivere til læring. Vi har hatt samlinger for lærerne og prøvd å få til nettverk mellom skolene. Vi har jobbet mye med nettverk i rektorkollegiet for å finne felles inngang til læring, sier Stafsnes.

I 2020 ble Førde, Gaular, Jølster og Naustdal slått sammen til Sunnfjord kommune. Stafsnes tror kulturbyggingen i kjølvannet av kommunesammenslåingen har bidratt positivt til skoleutviklingen.

– Vi har jobbet mye for å få til en felles kultur. Målet er at ansatte i Sunnfjord-skolen skal ha felles inngang til det vi gjør i skolen. Kommunens visjon er «Saman blir vi drivande gode», og det er det vi har prøvd å jakte etter, sier Stafsnes.

Nordre Follo: På topp i trivsel

Også Nordre Follo har klatret 38 plasser opp, til 13. plass i skolesektoren. Bykset skyldes flere forhold: Andelen lærere som oppfyller krav til undervisning på 8.–10. trinn har økt. Andelen elever med leksehjelp på 8.–10. trinn har økt. Det samme har andelen på 10. trinn som trives på skolen. På nøkkeltallet trivsel ligger Nordre Follo nå helt på landstoppen.

– Vi har jobbet med skolemiljø og trivsel og inkluderende fellesskap. Det er ett av fem satsingsområder innen oppvekst og læring. Mobbetallene har dessverre økt på 10. trinn, men av elevundersøkelsen ser vi at mange elever sier at de trives på skolen, sier Arnfinn Almås, direktør for oppvekst og læring.

Almås sier at skolene i Nordre Follo jobber med at undervisningen skal være motiverende, variert og tilrettelagt. Han trekker fram dyktige og engasjerte lærere og skoleledere og godt samarbeid med foreldrene. Og en oppvekstsektor som driver systematisk utvikling, blant annet gjennom fagnettverk for lærere og nettverk for skoleledere.

– Det er noe med et kontinuerlig arbeid, der vi har tatt tak i våre innsatsområder over mange år, og der vi har forfinet strukturene og prosessene som ligger til grunn. Det er kanskje naturlig at resultatene for trivsel har gått opp etter pandemien. Det er veldig hyggelig at de har gått opp også hos oss, men vi kan ikke slå oss til ro med det når vi vet at mange ikke har det bra og trives, sier Almås.

Jobber med rekruttering

I Nordre Follo har andelen lærere som oppfyller kravene til undervisning økt, og ligger nå over landsgjennomsnittet. Det gjelder både for barne- og ungdomsskolen. Også andelen lærere som oppfyller kompetansekravet for å undervise i norsk, matematikk og engelsk, har økt i Nordre Follo, men ligger stadig under landsgjennomsnittet. 

Almås sier at kommunen har deltatt på rekrutteringsdager på utdanningsinstitusjoner. Det gjør de både for å synes og for å fortelle om grunnskolene i kommunen.

– Vi tror søkere setter pris på å komme til en stor kommune med forholdsvis store skoler, noe som bidrar til et stort og godt fagmiljø, sier han.

Kommunebarometeret

  • En sammenligning av landets kommuner, basert på til sammen 157 nøkkeltall innen 12 ulike sektorer. 
  • Hensikten er å gi beslutningstakere en lettfattelig og tilgjengelig oversikt over hvordan kommunen driver.
  • Resultatet er ikke perfekt, men gir en indikator, mulighet til å stille spørsmål, og ikke minst lære av de beste.
  •  Tallene er i hovedsak hentet fra SSBs Kostra-database, tall for 2023. Det er i tillegg hentet statistikk fra kilder som Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Norsk kulturindeks fra Telemarksforsking.
Powered by Labrador CMS