Nyheter

– Det er for sterke begrensninger i hvilke forsøk som kan godkjennes, mener KS' styreleder Gunn Marit Helgesen.
– Det er for sterke begrensninger i hvilke forsøk som kan godkjennes, mener KS' styreleder Gunn Marit Helgesen.

Helgesen: Regjeringen må våge å gi slipp på statlig styring og kontroll

– Kommunesektoren er så regelstyrt og gjennomregulert at muligheten til å prøve nye løsninger er svært begrenset, mener styreleder Gunn Marit Helgesen (H) i KS. Hun ønsker likevel forsøk velkommen.

Publisert Sist oppdatert

Kommunal- og distriktsdepartementet har signalisert at det i mai vil gå ut invitasjoner til kommunene om å delta i forsøksordninger.

Kommuner og fylkeskommuner har foreslått hvilke områder det er særlig viktig å ha forsøk innenfor.

Kommunene har blant annet spilt inn at de ønsker forsøk med mer fleksible bemanningsnormer, forsøk med økt adgang til å regulere gjennom planbestemmelser og økte muligheter for å dele informasjon mellom ulike tjenesteområder.

Dagens forsøkslov er ikke tilstrekkelig for til å få til nødvendige endringer i offentlig sektor, mener Gunn Marit Helgesen.

Hun mener det bør utarbeides et nytt juridisk rammeverk med større muligheter for forsøk og eksperimentering, utover rammene i dagens forsøkslovgivning.

Forsøksloven fra 1992 ble evaluert i 2020. Rapporten viste at loven er lite kjent og lite bruk. Etter 2008 er loven brukt bare to ganger, ifølge Oxford Research, som sto for evalueringen på oppdrag fra Kommunaldepartementet.

Forskerne konkluderte med at loven enten bør endres og følges opp med mer aktiv forvaltning, eller innlemmes i ny form i kommuneloven.

Ingen individuelle rettigheter

Innenfor dagens regelverk kan det ikke gjøres forsøk som innebærer innskrenkning av rettigheter eller utvidelse av plikter som enkeltpersoner har etter gjeldende lovgivning. Det kan heller ikke gjøres forsøk med avvik fra forvaltningslovens saksbehandlingsregler, ifølge seniorrådgiver Une Tangen i KS.

«Det betyr at det ikke kan gjøres forsøk som for eksempel involverer individuelle rettigheter, selv om hensynene bak rettighetene ivaretas. I de tyngste sektorene vil det derfor være begrenset hvilke forsøk man kan gi adgang til, samtidig som det er her det er størst behov for nye løsninger», skriver Tangen i en e-post til Kommunal Rapport.

Regjeringen om forsøk i kommunesektoren: Det kan ikke settes i gang forsøk med avvik fra kommunelovens grunnleggende bestemmelser om organisering, forvaltningslovens saksbehandlingsregler eller regler gitt for å verne enkeltpersoners rettssikkerhet.

– Ikke bortkastet

– Mener KS at forsøkene som regjeringen har invitert til vil gi såpass begrensede muligheter at de vil være bortkastet?

– KS mener ikke at de er bortkastet. Vi har jobbet for dette lenge og vært en pådriver. Men vi hadde gjerne sett at regjeringen hadde gått lenger enn det forsøksloven i realiteten åpner for i dag. Det er likevel positivt at det ser ut som om det blir en struktur rundt forsøkene, som følgeforskning. Hvis regjeringen har høye ambisjoner for forsøk, så er det i praksis å vise kommunesektoren tillit. Det handler mye om å våge å gi slipp på statlig styring og kontroll. Kommunesektoren må få mulighet til å løse oppgaver bedre, og – ikke minst – utnytte ressursene bedre, sier Helgesen.

KS mener at det er viktig at forsøksordningen legger til rette for samarbeid og læring mellom kommunene som deltar, og at det også vil være behov for stimuleringsmidler underveis.

Powered by Labrador CMS