Nyheter

– Langt fra alle kommuner vil ha råd til å opprette en ny stilling som barnekoordinator når de 100 nye millionene skal fordeles på alle kommunene, sier direktør Helge Eide i KS.
– Langt fra alle kommuner vil ha råd til å opprette en ny stilling som barnekoordinator når de 100 nye millionene skal fordeles på alle kommunene, sier direktør Helge Eide i KS.

Innfører krav om barnekoordinator: – Flere kommuner har ikke råd

Regjeringen innfører plikt til å sikre bedre samarbeid rundt barn i kommunene, og oppretter stillingen «barnekoordinator». Men det er ikke sikkert alle har råd.

Publisert Sist oppdatert

– Kommunene gjør det de kan innenfor rammene sine. Men også på dette feltet er det en viss diskrepans mellom brukernes forventninger og de økonomiske rammebetingelsene hos kommunene, sier områdedirektør Helge Eide i KS til Aftenposten.

Mandag innfører regjeringen krav om barnekoordinator i norske kommuner, en ordning KS var imot i sitt høringssvar.

Barnekoordinatoren har som jobb å gjøre det lettere for familier som venter eller har barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne. Formålet er å unngå ansvarspulverisering, og sørge for bedre samarbeid mellom skole og barnehager, barnevernet, Nav og helse- og sosialtjenester.

– Vi har 356 store og små kommuner i landet. Det sier seg selv at langt fra alle vil ha råd til å opprette en ny stilling som barnekoordinator når de 100 nye millionene skal fordeles på alle kommunene, sier Eide.

Ifølge Funksjonshemmedes Fellesorganisasjon (FFO) har også flere mindre kommuner måtte legge inn flere andre funksjoner i rollen som barnekoordinator i utlysningsteksten.

– Da spørs det hvor mye tid det blir igjen til å koordinere og skaffe hjelp til familiene, sier leder Berit Therese Larsen i FFO.

(©NTB)

Powered by Labrador CMS