Nyheter

– Det viktigste er at vi best på det som er viktigst for medlemmene, og det er tariff, sier administrerende direktør Lasse Hansen i KS i ukens utgave av Kontrollutvalget.
– Det viktigste er at vi best på det som er viktigst for medlemmene, og det er tariff, sier administrerende direktør Lasse Hansen i KS i ukens utgave av Kontrollutvalget.

KS-direktør Lasse Hansens metode: Lytte, lytte, lytte

Medlemmene har et gjennomgående godt inntrykk av KS. Det viser det sjette medlemsundersøkelsen.Medlemsundersøkelse i KS

Publisert Sist oppdatert

KS har gjennomført en medlemsundersøkelse for å finne ut om kommuner og fylkeskommuner er fornøyd med dem.

– Det viktigste er at vi er best på det som er viktigst for medlemmene, og det er tariff, sier administrerende direktør Lasse Hansen i KS i ukens utgave av Kontrollutvalget.

Men hvordan klarer KS å forene små og store kommuner, fylkeskommuner og bedrifter i en organisasjon preget av konstante spenninger?

– Tre ting. Lytte, lytte, lytte. Vi må se, respektere og anerkjenne ulikhetene som opptrer innenfor denne helheten, sier KS-direktør Lasse Hansen 

Undersøkelsen ble gjennomført delvis under lærerstreiken. Hele ni av ti medlemmer mener KS er en løsningsorientert forhandlingsorganisasjon. Andelen som sier seg enig i det, har økt med ti prosentpoeng fra 2019 til 2022.

Like fornøyde er de ikke med koronaavtalene KS gjorde under pandemien. Avtalen dreide seg om utvidet kompensasjon for overtid og merarbeid. Nå kan det hende at kommunene kanskje må betale for avtalene selv.

– En komplisert situasjon og en vanskelig type avtale. Vi framforhandlet en avtale som kommunene kunne velge å bruke, sier Hansen.

Av undersøkelsen framgår det også at noen opplever KS som preget av partipolitikk, og som en ekspertstyrt organisasjon.

For påstandene «KS er for administrasjons- og ekspertstyrt» og «KS er for politisert» er andelene for helt eller delvis enig henholdsvis 20 prosent og 17 prosent i 2022. Svarandelene har holdt seg stabile fra forrige måling i 2019.

I årets rapport er også viktighet satt opp mot tilfredshet for en rekke av de tjenesteområdene som KS jobber med. Blant områdene med relativt høy opplevd viktighet, men noe lavere grad av tilfredshet sammenlignet med andre tjenesteområder, finnes blant annet «Reduksjon av sykefravær», «KS’ koordinerings- og samordningsarbeid innen digitalisering» og «Arbeid med rekruttering og kompetanse».

Medlemsundersøkelse i KS

  • 98 % av medlemmene har et godt inntrykk av KS-systemet totalt sett.
  • 97 % av KS sentralt.
  • 92 % av KS i fylket.
  • 79 % av KS’ politiske apparat og tillitsvalgte.
  • 95 % av KS’ administrasjon og fagekspertise.
  • Inntrykket har ikke endret seg signifikant på noen av disse områdene siden 2019, skriver Ipsos i rapporten.
  • Undersøkelsen er gjennomført per telefon i tidsrommet 20. mai til 29. august 2022.
  • Det er totalt gjennomført 279 intervjuer med 151 ordførere/byrådsledere og 128 kommunedirektører.
Powered by Labrador CMS