Problem med innlogging til offentlige tjenester er løst
ID-porten var nede, og dermed var innloggingen til alle offentlige tjenester var nede mandagen morgen. Helsenorge, Nav og Skatteetaten var blant dem som var rammet.
Saken er oppdatert klokka 09.35.
Innloggingsproblemene som rammet flere offentlige tjenester og banker mandag morgen, er løst, opplyser Digitaliseringsdirektoratet litt over klokka 09.00.
Feilen er lokalisert og fikset, ifølge kommunikasjonsrådgiver Benjamin Moe i Digitaliseringsdirektoratet til NTB.
– Alle kan logge inn igjen som normalt, sier han.
Fikk feilmelding
Det var på morgenen mandag at problemene oppsto.
– Vi har driftsforstyrrelser som gjør at ID-porten ikke har vært tilgjengelig siden 07.15. Vi jobber med å løse feilen så fort som mulig, uttalte kommunikasjonsrådgiver Benjamin Moe til VG.
Også kunder av DNB og enkelte brukere av Vipps, opplevde problemer.
Digitaliseringsdirektoratet skrev på sin nettside at det var problemer med innloggingen på ID-porten, MinID, Kontakt- og reservasjonsregisteret og Maskinporten, selvbetjeningsløsning.
I en statusmelding klokken 8.13 skrev de at de undersøkte problemet.
Prøvde man å logge inn på Altinn, kom følgende feilmelding opp:
– Oida! Dette gikk visst ikke. Det er ikke din skyld og ingen skade er skjedd, men av en eller annen grunn har det oppstått en teknisk feil.