Nyheter

Seniorrådgiver Håvard Moe i KS-Konsulent har sett inn i framtiden til Kommune-Norge.
Seniorrådgiver Håvard Moe i KS-Konsulent har sett inn i framtiden til Kommune-Norge.

Skisserer tre (skrekk)scenarioer: Sammenbrudd eller Ikea-kommuner?

Hvordan ser Kommune-Norge ut om få år? Seniorrådgiver Håvard Moe i KS Konsulent skisserer tre mulige utfall. Scenario 1: Sammenbruddet – veien til dit ingen vilScenario 2: Sakte, sakte – tilpasning år for årScenario 3: Tenke langt – handle nå

Publisert Sist oppdatert

– Selv mener jeg at vi er på full fart mot et sammenbrudd, sier seniorrådgiver Håvard Moe i KS Konsulent til Kommunal Rapport.

Under Kommuneøkonomikonferansen, KOMØK 2024, denne uka la han fram tre scenarioer for kommunene mot 2040 (se faktabokser under). Alle tre skrekkscenarioer vil kanskje mange mene:

  • Sammenbruddet – veien til dit ingen vil
  • Sakte, sakte – tilpasning år for år
  • Tenke langt – handle nå

– Det er viktig å poengtere at det ikke trenger å bli slik, sier Moe.

Mot brytningstid

Bakgrunnen for de lagde scenarioene er utfordringene kommunesektoren står overfor, som kommuneøkonomi, demografiske endringer, økt kamp om arbeidskraften, høye forventninger fra stat og innbygger og manglende politisk omstillingsvilje.

Ifølge Moe er oppturen som har vart siden starten av 2000-tallet, over. 2024/2025 blir året når «the shit hits the fan».

– Da treffer «alt» samtidig, sier Moe.

Han ramser opp: Lønns- og prisvekst, fallende skatteinngang, renteøkninger begynner å få effekt, økning i sosialhjelp, eldrebølgen «treffer» og økte pensjonskostnader. I tillegg viser han til at sentralisering og fallende folketall i 50 prosent av kommunene gir reduserte inntekter.

Moe mener dette, sammen med manglende politisk omstillingsvilje, kan bety slutten på den norske kommunen slik vi i dag kjenner den.

Framskynder dystre tall

Moes største bekymring er kommunenes manglende evne til å flytte ressurser fra oppvekst til helse og omsorg. Han mener kommunene må ta inn over seg at det blir 70.000 færre barn i skolepliktig alder fram mot 2033.

– Staten forutsetter at pengene flyttes. Flytter kommunene penger?

Moe har selv svaret:

– Nei!

Selv frykter Håvard Moe at det aller verste kan skje.
Selv frykter Håvard Moe at det aller verste kan skje.

Under KOMØK i fjor beskyldte han kommunene for å drive faktafornektelse. Han anslo at om ti år, det vil si i 2033, ville det være 100 kommuner på Robek. Nå har han endret mening.

– Jeg tror at vi allerede i 2030 vil se 100 kommuner på Robek, kanskje til og med så tidlig som i 2028/2029, sier Moe.

Fortsatt strekk i laget

I noen kommuner vil fortsatt pengene flomme inn – på grunn av skattebonanza, energikrise og lakseboom, mener Moe.

Han tror at det nye inntektssystemet vil skape rokeringer på lista over skattesterke kommuner. Mens en kommune som Sunnfjord vil gå i pluss og havne lenger opp på lista, vil store kommuner som Asker, Bærum og Oslo havne lenger ned på lista.

– Strekken i laget har økt. De rike har blitt rikere, det vil si kraftkommuner, havbrukskommuner og skattesterke kommuner. Revideringen av inntektssystemet gir litt rokeringer, men tetter i liten grad strekket i laget

Moe tror ikke at kommunesektoren har tatt dette godt nok inn over seg.

– Mange tror fortsatt at folkehelse og teknologi skal redde dem, sier seniorrådgiveren.

Øremerking av omsorgspenger

I de ulike scenarioene skisserer Moe blant annet oppdeling av KS i byforbund og herredsforbund, forbud mot vikarbyråer i helse og omsorg, overføring av grunnskoleansvar til fylkeskommunen og krav om minst 5.000 innbyggere i kommuner.

På spørsmål om hva han tror vil skje aller først, svarer seniorrådgiveren:

– Øremerking av penger til pleie og omsorg.

Han tror også at sjansen er stor for at Norge får det han kaller Ikea-kommuner.

– Stor, rask, trygt og billig – og en stor dose «gjør det selv», sier Moe.

Hans råd til Kommune-Norge er å starte omstillingen nå, slik at man har større kontroll på utviklingen.

– Det nye nå er at dette ikke går over. Dette er ikke en finanskrise eller en pandemi vi bare må igjennom. Det er en ny normal som vil tvinge oss til å redefinere hva en kommune skal være og hva den skal levere av tjenester.

Han legger til:

– Vi kan ikke sitte og tro at Oljefondet skal redde oss, sier Moe.

Har du noe på hjertet? Skriv et debattinnlegg hos Kommunal Rapport.
Send innlegget på e-post til debatt@kommunal-rapport.no. Mer informasjon her.

Scenario 1: Sammenbruddet – veien til dit ingen vil

Fra 2025 øker presset på de kommunale omsorgstjenestene kraftig. Det blir langt flere eldre som har behov for helse- og omsorgstjenester, men kommunalsektorene har ikke klart å rigge seg i forhold til dette.

Fram mot 2030 blir det tydelig at svært mange kommuner ikke er forberedt på eldrebølgen og ikke har troverdig plan for hvordan dette skal håndteres. «Omsorgsskandalene» i media står i kø. Helse- og omsorgstjenesten i kommunesektoren får etter hvert svært dårlig rykte og få med helsefaglig utdanning søker seg dit. De vil heller jobbe på sykehus da dette har høyere status og mindre stressende arbeidsmiljø. Det politiske presset på at «noe må gjøres» øker betraktelig.

I 2030 meldes kommune nummer 100 inn i Robek. Kjennetegnet er kommuner med fallende folketall, kraftig økning i antall eldre, få unge og høy kommunegjeld.

Konflikten mellom by og landkommuner eskalerer da distriktskommunene krever en større del av kommunekaka, mens de store bykommunene føler at distriktskommunene bare er en klamp om foten. KS klarer ikke å stå i denne spagaten og i 2031 sprekker KS og deler seg opp i Norge Bykommuneforbund og Norges Herredsforbund.

I 2031 overføres grunnskolen til fylkeskommunen som et ledd i å sikre innbyggerne rettigheter på kvalitet, god opplæring og et helhetlig utdanningsforløp, da kommunen har vært mer opptatt av nærskole enn kvalitet i utdanningen.

Kommunene klarer ikke å ta helhetlig og bærekraftige beslutninger for å sikre klima, miljø, biologisk mangfold og effektiv arealutnyttelse. I 2032 flyttes plan- og reguleringsmyndigheten over til fylkeskommunen.

I 2033 leverer det statlige oppnevnte Omsorgsutvalget sin rapport. Konklusjonen er at det er store forskjeller i pleie- og omsorgstjenesten, og at et stort antall kommuner er langt unna å levere de tjenestene som innbyggerne har krav på. Utvalget anbefaler at de statlige helseforetakene overtar pleie- og omsorgstjenestene fra kommunesektoren.

I behandlingen av rapporten fra Omsorgsutvalget i Stortinget 2034 uttaler statsminister Tonje Brenna (Ap) at det ikke er noen annen utvei enn å statliggjøre pleie- og omsorgstjenesten.

Norge har nå fått små kommuner med små oppgaver.

Scenario 2: Sakte, sakte – tilpasning år for år

Fra 2025 øker presset på de kommunale omsorgstjenestene kraftig. De store sentrale bykommunene er (relativt) godt rigget for veksten, mens de mindre kommunene sliter med å bygge ut tilstrekkelig kapasitet og skaffe kvalifisert personell.

I 2028 blir «Langfjella kommune» den første kommunen som driver pleie- og omsorgstjenesten med 100 prosent bemanning av sykepleier gjennom vikarbyrå, da de ikke greier å få noen fast ansatt.

I 2031 gjør Pensjonistpartiet et brakvalg med over 12 prosent av stemmene og kommer i regjering sammen med Høyre og Frp.

Kommunesektoren sliter med å flytte ressursene fra oppvekstsektoren (legge ned skoler og barnehager) til pleie- og omsorgssektoren og i 2032 blir finansieringen av pleie- og omsorgstjenester statliggjort gjennom en ordning der midlene tas ut av rammetilskuddet og øremerkes. Det gjøres unntak for de 20 største kommunene, som fortsatt får finansieringen som rammetilskudd. Generalistkommuneprinsippet oppheves samtidig og oppgaver differensieres ut fra kommunestørrelse.

På begynnelsen av 2030-tallet legges de fleste små grendeskoler ned, da de ikke lenger greier å rekruttere kvalifisert personell. Skole og barnehage samles i kommunesentrene, men sliter fortsatt med å få tak i kvalifisert personell. Generelt stor fraflytting mot de større byene.

I 2033 oppheves retten på å motta pleie- og omsorgstjenester i eget hjem, og kommunene gis frihet til å organisere tjenestene i små omsorgslandsbyer. Får du medisinsk hjelp, kan kommunene kreve at du flytter dit. De fleste kommunene samler heldøgns omsorgstjenester i større helsehus i regionsentrene.

I 2035 blir det forlik på Stortinget mellom Høyre og Ap, der det blir bestemt at ingen kommuner skal være på under 5.000 innbyggere.

Scenario 3: Tenke langt – handle nå

Fra 2025 øker presset på de kommunale omsorgstjenestene kraftig. Kommunesektoren erkjenner at de ikke er rigget for å møte disse store, demografiske utfordringene alene, og mange kommuner begynner å søke sammen i forpliktende oppgavefellesskap. Men mange små kommuner sliter fortsatt med kraftig fallende folketall, høy gjeld, mangel på arbeidskraft og kompetanse.

I 2027 etableres det en ordning med omfattende rentekompensasjon og investeringstilskudd til kommunale formålsbygg i distriktet. Forutsetningen for å få tilskudd er at kommunene kan dokumentere at det er realisme i at de kan drive forsvarlig med kvalifisert personell i bygget i minimum 30 år framover.

I 2028 etableres det et forbud mot vikarbyråer i helse og omsorg. Dette virker kraftig kostnadsdempende på kostnadsutviklingen i sektoren totalt sett, men får dramatiske konsekvenser ved at distriktskommunene ikke får tak i tilstrekkelig kompetanse.

Ut over 2030-tallet sentraliseres tjenester med heldøgns omsorg mot regionssentrene i de nye regionskommunene.

Ut over 2030-tallet blir «Ikea-kommunen» idealet i alle sektorer: stort, raskt, trygt og billig – og en stor dose «gjør det selv».

I 2037 er igjen normen med to beboere per rom i heldøgns omsorg.

Powered by Labrador CMS