Kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) på topplederkonferansen til kommunedirektørene. Hun vil fortsatt ha lærernormen.

Slik skal skoleresultatene snus: – Mer ro, konsentrasjon og respekt 

Skoleresultatene går nedover, men kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun (Ap) mener hun er i ferd med å snu trenden.

Publisert

I ukas podkast snakker vi med kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun om endringene regjeringen gjør i skolen. Hun var innom topplederkonferansen til kommunedirektørforumet, og der var også skoleforsker Thomas Nordahl. 

Han malte et dystert bilde av resultatene i norsk skole, og hvor dårlig læringen blir når man ikke stiller krav til eleven. Han beskrev en skole der individuelle rettigheter går hardt utover fellesskapet, og hvor læreren ikke lenger var sjefen i klasserommet.

– Det har vært en for stor ubalanse i styrkeforholdet mellom lærer og elev. Vi endrer regelverket slik at rettes opp, sier Nordtun.

Hun er også opptatt av å gjøre skolen mer praktisk.

– Vi øremerker penger til utstyr, til lokaler og ikke minst til ressurser til lærerne, med innhold for å få undervisningen mer praktisk i alle fag, og løfter òg de praktiske, estetiske fagene. I tillegg er det viktig med ro og konsentrasjon i klasserommet for å kunne lære, kunne samarbeide og være sammen. Respekt for hverandre, rett og slett, sier hun i denne podkasten.

Hun mener også at det trengs mer ro og konsentrasjon i klasserommet, og at mobilforbud er viktig, og at det allerede virker.

Nordtun vil også at lærernormen skal bestå.

– Det er viktig for å sikre lærertettheten i landet vårt. Men vi må se om det er andre rapporteringskrav eller andre typer krav som vi kan fjerne for å gjøre det mer fleksibelt og lettere å få tak i ansatte til skoler og barnehager, sier hun blant annet i denne podkasten.

Powered by Labrador CMS