Står i turistspagat
– vil ikke legge ned skoler
for å finansiere dopapir

Ordfører Vidar Thom Benjaminsen (H) i Vågan ringer teknisk for å sjekke hvorfor dette servicehuset like utenfor Svolvær er stengt. Utenfor bygget flyter dopapir, slik det også gjør utenfor flere andre servicehus i kommunen. – Problemer med pumpa, er svaret.

Lofoten oversvømmes av turister. Vågan-ordfører Vidar Thom Benjaminsen (H) vil ha turistskatt nå slik at kommunen ikke må ta fra skole og eldre.

Publisert

Svolvær

På dørene til ett av de 12 offentlige toalettene i Vågan, like utenfor Svolvær sentrum, står det «Ute av drift, teknisk svikt». Utenfor bygget ligger brukt dopapir. Søppelkonteinerne like ved er så fulle at søppel har begynt å hope seg opp utenfor.

Stengt do i Vågan i Lofoten

Ved parkeringen til de som ønsker å gå på fjellet Djevelporten er et nytt servicebygg ennå ikke satt i drift. En trengende turist prøver å åpne dørene likevel, før hun må ta veien til skogs.

Ved bobilparkeringen i Henningsvær er tømmestasjonen ute av drift.

Det er ikke glansbildet av Lofoten ordfører Vidar Thom Benjaminsen (H) i Vågan viser Kommunal Rapport. Toalettene bruker å være i drift hele sesongen. Men de koster.

– Kommunen har brukt mye penger på servicehus, men noen driter bak husene fordi de må betale, sier Benjaminsen.

Vidar Thom Benjaminsen (H), ordfører i Vågan

Venter på en gave

Ordføreren venter som en unge på høstens gave fra regjeringen. Hva vil innholdet i det lenge bebudede besøksbidraget, eller turistskatten, være?

Vil hver enkelt kommune få penger til å gjøre hva de vil? Eller blir det regionen samlet? Skal turistene betale ved innreise til Lofoten? Blir det bompenger eller ekstra betaling på overnatting? Blir det egne ordninger for fastboende?

– Akkurat nå handler det om å få på plass midler slik at vi ikke må ta fra skole og eldre for å finansiere dopapir. Det er feil at kommunen må legge ned skoler på grunn av mengden turister, sier ordføreren.

Han mener det ikke bare er stengte servicehus og betalingsvilje som er årsak til at avføring og dopapir ligger langs veiene.

– Det må et regelverk til som gjør det vanskelig å fricampe. Det er synd det tar så lang tid, de har snakka om besøksbidrag i mange år. Men jeg har trua nå. Jeg tror Cecilie vil få det til på en måte vi vil like, sier Vågan-ordføreren.

Det nyeste servicehuset i Svolvær er ennå ikke åpnet. Men det visste ikke denne kvinnen. Hun sprang til skogs.
Det er ikke alt som glitrer i Lofoten som er gull. Det hender ofte at trengende besøkende av ulike grunner gjør fra seg utenfor de offentlige toalettene.
Noen ganger er det fullt, også i søppelkontainerne. Kommunene ønsker seg mer penger til å få ryddet opp.
Like ved Stranda under fjellet i Svolvær står et offentlig servicehus. Her flyter det dopapir både inne og utenfor.
Flere av de offentlige toalettene i Vågan er stengt i begynnelsen av september. Hvor skal da veifarende gjøre fra seg når de må?
Svolvær, Vågan, Lofoten. Men ikke alt er slik det ser ut på postkort.

– Nybrottsarbeid

I august besøkte næringsminister Cecilie Myrseth (Ap) Lofoten og Vesterålen. Hun lovet at det skal komme forslag til turistskatt, eller besøksbidrag, og sertifiserte guider.

Til Kommunal Rapport svarte statsråden nylig dette på e-post:

- Et av tiltakene regjeringen jobber med er å få på plass verktøyene som gjør det mulig for kommunene å innføre et besøksbidrag. Det vil gjøre det mulig for kommunene å betale for flere av fellesskapsgodene, som kommer både turister og lokalbefolkningen til gode. Arbeidet med besøksbidrag er høyt prioritert, og vi vil sende et forslag på høring i løpet av høsten. Dette er nybrottsarbeid, så innretningen og detaljene kommer vi tilbake til så raskt det er klart.

Lang ønskeliste

Ordføreren i Vågan mener kommunene burde fått mer penger til å drifte servicehusene. Han tenker også høyt om hvordan det burde være mulig å bøtelegge dem som forsøpler.

– Vi trenger ryddevakter – holdningsvakter. Det ideelle ville være å finansiere fem politistillinger. Turistpoliti i sesongen. Men jeg veit ikke om det er mulig.

Han utvider ønskelista.

– Vi ønsker å legge bidrag på innfart med fly og ferje. Innbyggerne skal være fritatt betaling. Men det blir en utfordring å skille på egne innbyggere og utleiebiler, for eksempel.

På vei til Henningsvær kjører vi bak en bobil som ikke klarer å bestemme seg om den skal parkere eller kjøre.

Ordføreren mener det må bli mulig å bøtelegge de som parkerer slik at de er til hinder for øvrig trafikk.

Lofot-kommunene ønsker seg flere parkeringsplasser for bobiler. Om sommeren står de altfor tett langs veiene til hinder for annen trafikk og til fare for seg selv.

– Handler om beredskap

På veilommer langs E10 gjennom Lofoten ble det registrert 326 bobiler ei natt i juli. Noen steder står bobilene tett i tett. Altfor tett.

– Skjer det brann i en av bilene, blir det katastrofe når de står så tett. Det handler om beredskap, sier daglig leder og reiselivssjef Line Renate Samuelsen i Visit Lofoten.

Daglig leder og reiselivssjef Line Renate Samuelsen i Visit Lofoten

Hun mener det bør bli forbudt å parkere slik og at noen må håndtere disse forbudene.

Fylkesvei 816 er smal og snor seg ut til Henningsvær. Den er en av 18 nasjonale turistveier. Men her skal også de vel 500 innbyggerne, trailere med fisk og store busser komme seg fram.

Inntrykket en septemberdag er at hver andre bil vi møter er en bobil. Men dette er ingenting, ifølge Vågan-ordføreren.

På den smale fylkesveien kjørte det i gjennomsnitt 3.056 biler i døgnet i juli.

– Trenger minst 30 millioner

Henningsvær har boplikt. Boplikten gjelder også om huseier leier ut. Noen mener utleie fortrenger fastboende. Et kjapt søk på Airbnb viser 16 leiligheter og hus ledige i lille Henningsvær noen tilfeldige dager i september.

Henningsvær i Vågan kommune har rundt 500 innbyggere. En opptelling Statens vegvesen gjorde ett døgn i juli, viste 3.056 biler til fiskeværet.

– Airbnb må bli regulert som andre overnattingssteder. Det er forskjell på å leie ut i kjelleren i tre måneder i året og å kjøpe hus som er ment for utleie hele året. Det er mye shady mellom næring og privatutleie, men jeg sitter ikke med løsningen, sukker ordføreren.

– Hvor mye penger trengs det i Lofoten for å få styr på turistutfordringene?

– Summen må være stor nok. Vi trenger minst 30 millioner kroner i året. Det er også lurt at ikke hver enkelt kommune får penger, men at vi har en reisemålsledelse som fordeler midlene, sier Vågan-ordføreren.

Han er opptatt av at et besøksbidrag ikke må gå ut over innbyggerne. Han mener tilbudet om gratis ferje på noen strekninger har gjort at innbyggerne ikke har fått plass.

– Det bør være gratis for innbyggerne.

– Og naturen – bør allemannsretten begrenses?

– Det er på tide med en modernisering, men vi må være forsiktige med hva vi gjør.

– I vakuum

Ordfører Einar B. Benjaminsen i Flakstad.

Til Ramberg i Flakstad kjørte det 4.707 biler i gjennomsnitt i døgnet i juli. Til sammenligning kjørte det 3.359 biler over Saltfjellet i døgnet juli i år, ifølge tall fra Statens vegvesen.

Også her er toaletter og søppelhåndtering en utfordring. På 2,5 måneder i sommer har toalettene kostet 191 kroner per innbygger, ifølge ordfører Einar Benjaminsen (H).

Han er også spent på hva det åpnes for i besøksbidraget.

– Vi ønsker en ordning på innreise, men jeg er spent på hva som kommer på hotellene.

Han håper det blir et fond som forvalter midlene og som driftes i samarbeid med kommunene.

Felles reisemålsledelse

Reiselivssjef Samuelsen mener prosjektmidler er ok, men at drift er en stor kostnad.

– Bidrag kan ikke fange opp alt, men det vil hjelpe oss til å få kunnskap og verktøy til å håndtere turismen.

En reisemålsledelse bestående av Lofoten-kommunene, frivillige aktører og næringsliv skal ha sitt første møte i oktober.

– Vi må ha en felles oppfatning av hvor vi skal.

Hun tror at turistverter kan ha god effekt. 

– Turistene leser ikke skiltene, men folk som snakker, har god effekt. Men verter som har kunnskap og myndighet, koster penger.

Denne sesongen var det nær 450.000 kommersielle overnattinger i Lofoten til og med juli.

Samuelsen undrer om enkelte steder i Lofoten bør få hvile litt.

– Prosjektfinansierte stier kan gjerne bli overbrukt. Så lager folk nye stier. Jeg lurer på om vi av og til burde latt naturen få et pusterom.

Lyngvær Lofoten bobilcamping er en av de etablerte bobilplassene i Lofoten. Her koster det 350 kroner for ei natt.
Ved Kallestranda i Vågan er det lovlig å slå opp telt. Her er det også servicehus som denne dagen fungerer.
Ved Rørvika, på vei mot Henningsvær, stopper ofte turistene for å ta bilder og gjøre fra seg. Det offentlige toalettet var åpent denne dagen, men det lå likevel dopapir utenfor.

Skal dagsturister fra Narvik også betale?

Guri Hundvebakke Bendz startet for fem år siden Furu Hostel og Café i Vestvågøy. Hit kommer gjerne lavbudsjetturister med buss og sykkel.

Guri Hundvebakke Bendz driver Furu Hostel og café i Vestvågøy i Lofoten

Hun tror ikke det vil bli færre turister i Lofoten om de må betale 50 eller 100 kroner mer, selv ikke for hennes gjester. Dette kan de betale ved inngangen til Lofoten på fly og ferjer eller som bomveier, mener hun.

– Men lokale bør være fritatt for denne ekstrautgiften.

Hun funderer også på hvilke turister som eventuelt skal betale ekstra for å komme hit.

– Skal narvikboere som kommer hit for å surfe en dag også betale ekstra, eller skal det bare være fritak for beboere i Lofoten?

– Er det for mange turister i Lofoten?

– Hvis turistene ikke hadde gått i flokk, er det plass til flere.

– Og allemannsretten?

– Turistene kjenner til allemannsretten og følger reglene, men nordmenn forstår den og bruker hodet. Vi nordmenn har det i oss hvordan bruke naturen.

Bendz har opplevd at det plutselig har kommet opp telt i hagen til hostellet. Når hun ga beskjed om at de måtte fjerne teltet, flyttet de det over til naboens hage.

Er vant til å betale

Amélien Geffraye fra Frankrike og kjæresten Perla Barrera fra Mexico har betalt 100 kroner hver for å komme inn i det private fiskeværet Nusfjord i Flakstad.

Amélien Geffraye fra Frankrike og kjæresten Perla Barrera fra Mexico er turister i Nusfjord.

Amélien bor like ved en nasjonalpark i Frankrike. Der må besøkende booke seg inn flere uker i forveien for å forebygge overturisme, forteller han.

At de to måtte ut med 200 kroner for å komme akkurat her, visste de på forhånd. Hadde det vært inngangspenger for å gå i naturen her eller bompenger for å kjøre på veiene, hadde de forstått det.

– Men det kommer an på prisen. Det vi har sett så langt, kunne vi betalt for, sier Geffraye.

I den lille betalingsbua alle må passere for å komme inn i Nusfjord, sitter Belén Gonzales fra Argentina. Hun har jobbet her noen måneder. 

Hun sier det ikke er mange som klager på at de må betale inngangspenger. Hun anslår kanskje fem prosent.

Ved Lyngvær Lofoten bobilcamping har østerrikerne Petra og Georg Hechenblaickner nettopp parkert. De har kjørt opp gjennom Sverige og til Nordkapp og ned gjennom Finnmark og Troms og hit.

De har parkert langs veiene for det meste, men her er veiene for smale, sier de. De har betalt 350 kroner for å stå her ei natt. De kunne betalt mer både for å overnatte og for bomveier og ferjer.

– Vi bor i Tyrol og må betale for alt der. Her er det ikke dyrt å feriere, sier de.

Petra og Georg Hechenblaickner, bobilturister i Lofoten
Powered by Labrador CMS