Ordfører Line Spiten (H) og kommunedirektør Per Morstad i Kongsberg er strålende fornøyd med å toppe årets kommunebarometer.

Topper Kommunebarometeret for andre gang på fire år

Årets kommunebarometer er endelig klart. Årets vinner er en gammel kjenning, men høyt opp kommer en nykomling.

Publisert Sist oppdatert

– Dette er helt fantastisk, nå ble jeg veldig stolt, sier ordfører Line Spiten (H) i Kongsberg når hun får høre at Kongsberg er vinneren av årets kommunebarometer.

Har en suksessformel

Kommunebarometeret

  • En sammenligning av landets kommuner, basert på til sammen 157 nøkkeltall innen 12 ulike sektorer. 
  • Hensikten er å gi beslutningstakere en lettfattelig og tilgjengelig oversikt over hvordan kommunen driver.
  • Resultatet er ikke perfekt, men gir en indikator, mulighet til å stille spørsmål, og ikke minst lære av de beste.
  •  Tallene er i hovedsak hentet fra SSBs Kostra-database, tall for 2023. Det er i tillegg hentet statistikk fra kilder som Utdanningsdirektoratet, Helsedirektoratet, Folkehelseinstituttet og Norsk kulturindeks fra Telemarksforsking.

Årets Kommunebarometer er klart. I likhet med de foregående årene er det svært tett i toppen av barometeret, og det er lite som skiller de øverste plasseringene. Helt i toppen finner vi kommunen som også sto på topp i 2021, nemlig Kongsberg. 

– Dette er en anerkjennelse av at vi leverer gode tjenester til innbyggerne, og suksessformelen er rett og slett at vi har dedikerte og dyktige ansatte som jobber systematisk og godt i alle sektorene over tid, sier kommunedirektør Per Morstad.

I fjor var det Oppdal som gikk til topps for tredje gang. 

Svak økonomi

I grunnskole er sølvbyen på en sterk 16. plass, og i pleie og omsorg lander Kongsberg på 46. plass. Dette er to av barometerets tyngste sektorer. I økonomi ligger kommunen derimot på en nøktern 241. plass, der et korrigert netto driftsresultat på – 5,95 trekker ned. Til tross for at kommunen i flere år har slitt med svake resultater i økonomi-sektoren, leverer Kongsberg jevnt over svært gode resultater i de aller fleste av barometerets 12 sektorer.

– Vi har utfordringer med økonomien, og da er frykten at dette skal svekke tjenestene vi leverer til innbyggerne. At vi topper Kommunebarometeret viser at vi klarer å levere gode tjenester selv om økonomien er stram, og det synes jeg er ekstra gledelig, sier ordfører Spiten.

Må tilpasse tjenestene

I fjor landet Kongsberg på 11. plass i Kommunebarometeret, men det siste året har kommunen klatret mange plasser i både grunnskole, pleie og omsorg, helse og sosialhjelp. Kommunedirektøren gleder seg over resultatene, men han er tydelig på at kommunen må tilpasse tjenestenivået i tråd med de økonomiske rammene.

– Vi har gjennom flere år fått svakere skatteinngang, og vi må tilpasse våre tjenester slik at de harmonerer med inntektsnivået. Dette blir en viktig oppgave i årene som kommer, sier Morstad. 

Nykomling på 7. plass

Det er små marginer mellom kommunene i toppen av Kommunebarometeret, blant dem finner vi Gjesdal. I fjor nådde ikke kommunen topp 30. I år suser Rogaland-kommunen inn på en 7. plass.

Da Kommunal Rapport publiserte denne saken tirsdag, lå Gjesdal inne på en 2. plass, men etter å ha korrigert feil i barometeret, er kommunen på en 7. plass. Kommunal Rapport har vært i kontakt med Gjesdal-ordfører, Frode Fjeldsbø (Ap), som er glad for at kommunen har klatret seg høyt i barometeret. 

Ordfører Frode Fjeldsbø (Ap) og kommunedirektør Pål Larsson i Gjesdal gleder seg over kommunens beste plassering i Kommunebarometeret noensinne.

Fjeldsbø  mener den gode plasseringen skyldes at Gjesdal har vært effektive på mange områder. 

En kjapp titt på de tolv ulike sektorene bekrefter ordførerens antakelser: Gjesdal gjør det jevnt over godt i alle sektorene, også i store sektorer som grunnskole (45. plass), pleie og omsorg (62. plass) og økonomi (62. plass).

Tidligere vinnere:

–  Effektiv vekstkommune

Ordføreren mener kommunen er tvunget til å være effektiv. Han viser til at Gjesdal er en vekstkommune, med en høy andel unge under 18 år og en lav andel eldre over 80 år.

Kommunen har rundt 12.000 innbyggere.

– Vi har både utgifter og investeringsbehov, samtidig har vi en viss budsjettvekst. Dette forvalter vi på en god måte, sier Fjeldsbø.

Ordføreren trekker også fram det politiske miljøet.

– Vi har en kreativ konsensuskultur, og er opptatt av å skape bredt flertall som kan overleve valg, sier Fjeldsbø.

Takker de ansatte

Også kommunedirektør Pål Larsson gleder seg over Gjesdals gode plassering i Kommunebarometeret.

– Vi er blant kommunene i Rogaland med lavest inntekter, likevel klarer vi å levere gode tjenester, sier Larsson.

Han benytter anledningen til å skryte av de ansatte, som klarer å være dedikerte i stramme tider.

– Jeg er kjempestolt over hva vi få til, sier Larsson.

Powered by Labrador CMS