Nyheter

Ifølge regnskapsoversikten og de ferskeste tallene er det akkumulerte driftsunderskuddet i Moskenes kommune på 70,5 millioner kroner.
Ifølge regnskapsoversikten og de ferskeste tallene er det akkumulerte driftsunderskuddet i Moskenes kommune på 70,5 millioner kroner.

Bunnresultat i Moskenes

Moskenes fikk et netto driftsresultat på minus 17 prosent i 2021. Det er det laveste resultatet i Kommune-Norge.

Publisert Sist oppdatert

Det vil være svært krevende å få driften i Moskenes i balanse, sier kommunedirektør Steinar Sæterdal i Moskenes.

Moskenes er på den økonomiske svartelisten Robek – og vil ikke kunne forlate den med det første. Ifølge de ferskeste tallene fra kommunen er det akkumulerte driftsunderskuddet i Moskenes nå på hele 70,5 millioner kroner.

– Beklagelig

Etter anmodning fra kommunestyret har kommunedirektøren sendt ut en gjennomgang av regnskapet for 2021.

«Resultatet er vesentlig forskjellig fra det som ble opplyst i fjor høst. Det er beklagelig, men skyldes i hovedsak svært mangelfull rapportering fra helse og omsorg. Medvirkende til det var at nødvendig kompetanse for å beregne kostnader for ressurskrevende tjenester herunder tilskudd gjennom toppfinansieringsordningen, ikke var tilgjengelig før i februar/mars i inneværende år», skriver kommunedirektøren som forklaring til tallene.

Det vil bli gjennomført et kommunestyremøte den 7. april 2022, der økonomien skal tas opp.

Ifølge sakspapirene har det blant annet vært en økning på 12,7 millioner kroner i netto kostnader innenfor helse og omsorg.

– Hvordan har det seg at kostnadene innenfor helse og omsorg har økt så mye?

– Forklaringen ligger i økte kostnader for ressurskrevende brukere, samt at noen passerte 67 år. Når de passerer 67 sitter kommunen igjen med kostnadene men ingen statlig kompensasjon, forteller kommunedirektør Steinar Sæterdal til Kommunal Rapport.

Kassakreditt

En kommune kan ikke låne penger til drift, men kan ta opp kassakreditt. I siste kommunestyremøte ble det vedtatt å øke rammen for kassakreditt til 105 millioner kroner. 

– Økende akkumulert driftsunderskudd gir tilsvarende økt behov for kassakreditt. Det største behovet for kassakreditt er i juni/juli, i hovedsak fordi en på dette tidspunkt får etterbetalt statens tilskudd til ressurskrevende tjenester for 2021, skriver kommunedirektøren.

For å komme ut av Robek må det akkumulerte driftsresultatet være null og fortrinnsvis positivt.

– Den eneste måten å ta ned driftsunderskuddet på er å drifte kommunen på en måte som gir overskudd i driften. Det kan skje på minst tre måter, inntektene opp, kostnadene ned og/eller overføringene fra staten opp, skriver kommunedirektøren.

– Krevende

Kommunedirektøren utdyper: 

– Det vil være svært krevende å få driften i Moskenes i balanse, i tillegg har en det akkumulerte driftsunderskuddet som må tas ned til 0 gjennom positive tall fra driften.

Kommunedirektøren skriver at han ser for seg fem tiltak for å snu skuten:

1. Optimalisering av kvalitet og kostnader ved ressurskrevende tjenester

2. Endret organisering for å frigjøre faglig kapasitet i tjenester der tilgang til fagpersonell er begrenset, i første rekke innenfor helse- og omsorg, samt samling av økonomisk/administrative ressurser for å sikre effektiv utnyttelse og redusere sårbarhet.

3. Styrket arbeid med næringsutvikling

4. Sosial bærekraft, herunder bolyst og sikring av at Moskenes er et godt sted å bo og virke i

5. Organisatoriske tiltak

Det er «fem strategier» for å snu skuten. Det vil bli krevende og ta tid, men nøkkelen etter kommunedirektøren sin mening er at en trenger å styrke kapasiteten og kompetansen i administrasjon, for å kunne gjøre større nødvendige strukturelle endringer i måten vi drifter kommunen på.

Statsforvalter følger opp kommunen

Statsforvalteren i Nordland har tidligere i år sagt at de har underkjent årsbudsjettet til Moskenes. Statsforvalteren anser tallene i budsjettet som ulovlig og urealistisk.

– Vi følger opp Moskenes kommune først og fremst med å ha en god og konstruktiv dialog med politisk og administrativ ledelse knyttet til situasjonen i kommunen, sier Nils-Are Johnsplass, som er underdirektør i Statsforvalteren i Nordland.

Statsforvalteren opplyser at det er stilt krav om økt grad av økonomirapportering fra kommunen gjennom 2022.

– I tillegg følger vi opp prosjekter som har mottatt økonomisk støtte fra oss som eksempelvis Ressurskrevende tjenester i Lofoten for å sikre fremdrift, forteller Johnsplass.

– Budsjett for 2022 er underkjent fra oss på grunn av urealistiske innsparinger og kommunen må utarbeide nytt realistisk budsjett med tiltaksplan. Vi har videre gitt kommunen tydeligere forventninger om deltakelse på kompetansehevende tiltak arrangert av oss. Til slutt har vi utfordret Moskenes kommune på å sikre bedre strategisk og koordinert samarbeid med nabokommunene innenfor tjenesteområdene. Dette kommer som tillegg til den årlige oppfølgingen mellom kommunens øverste ledelse og ledelsen ved Statsforvalteren i Nordland, samt deltakelse i vårt Robek-nettverk.

Powered by Labrador CMS