Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

«Rattsø 2» kan sprenge kommunegrenser

Kommunene vil konkurrere i boligbygging dersom Rattsø-utvalgets andre innstilling blir vedtatt i Stortinget. Flere og større kommuner kan bli resultatet.

Det mener flere kilder Kommunal Rapport har vært i kontakt med. Mens regionsentre som Ringerike, Alta - eller for den sak Oslo - sliter med arbeidsplassoverskudd, høye tomtepriser og tomter eid av nabokommunen, kan randkommunene lokke med mange attraktive og framfor alt - ledige tomter.


En av kildene Kommunal Rapport har vært i kontakt med påpeker at sammenslåing ble resultatet da de to nabokommunene Sem og Tønsberg var i samme situasjon.


- Sem bygde bare boliger, mens Tønsberg la til rette for næringsutvikling og sørget for bedriftsetableringer i området, sier kilden.


Kommunal Rapport skrev i nr. 2 at Rattsø-utvalget går inn for at staten overtar all selskapsskatt, mens kommunene som kompensasjon skal få beholde en større del av skatteinntektene fra personlige skatteytere. Dette bestemmes gjennom skattøren.


Skattereformen
Flere av dem Kommunal Rapport har snakket med reagerer på at Rattsø-innstillingen ser ut til å gå på tvers av skattereformen fra 1992. Et av målene ved reformen, var å unngå skattemotiverte selskapsdannelser ved å likestille alle selskapsformer.
Men ettersom staten nå vil ta over selskapsskatten, eller den etterskuddspliktige skatten fra aksjeselskaper, lønner det seg for kommunene at bedriftseierne danner andre selskapsformer enn AS-er. Aksjelag, ansvarlige selskaper og komandittselskaper vil være en fordel for kommunene, som trolig fortsatt beholder skatteinntektene fra disse selskapene.
- Rattsø oppfordrer kommunene til å blande seg inn i bedriftsinterne forhold, sa tidligere finansbyråd Gro Balas (Ap) til Kommunal Rapport.


- Stabile inntekter
Mindre selvstyre for kommunene er også et av gjennomgangsargumentene mot de nye Rattsø-forslagene. Etter det Kommunal Rapport erfarer argumenterer Rattsø-utvalget med at selskapsskatten er svært konjunkturavhengig, og at det derfor er en fordel for kommunene heller å få inntekter som er mer stabile.
- Men den viktigste grunnen til at kommunenes inntekter er ustabile, er ikke at bedriftsskatten endrer seg så mye. Problemet er at regjeringen og Stortinget ikke klarer å bestemme seg for hvilke økonomiske rammer kommunene skal ha, sier en kilde.

Skrevet av: Irene Halvorsen