Særlig i Lofoten har flere politikere tatt til orde for en turistskatt, for å gi småkommunene ekstra inntekter for å håndtere de store turiststrømmene. Foto: Lisa Rypeng
Særlig i Lofoten har flere politikere tatt til orde for en turistskatt, for å gi småkommunene ekstra inntekter for å håndtere de store turiststrømmene. Foto: Lisa Rypeng
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Høyre og Frp sier nei til turistskatt

Det er liten stemning i regjeringspartiene for å innføre en turistskatt for å skaffe små kommuner med mange turister ekstra inntekter.

Kommunal Rapports ukeavis fortalte i september i fjor om initiativet fra Flakstad-ordfører Hans Fredrik Sørdal (Ap) om å innføre turistskatt i Lofoten. Ordførerne i Lofoten ønsker regionen som pilot for innføring av en turistskatt for å finansiere tilretteleggingen for turister. Sørdal har foreslått at 10 prosent av landarealet tilrettelegges til naturbasert turisme, og at turiststrømmen kanaliseres til disse områdene.

Nå har forslaget fått bredere støtte. Listetoppene til SV, Rødt, KrF og Venstre i Nordland ønsker innføring av en turistskatt, mens Sp og Aps listetopper mener staten må bidra mer for å avhjelpe problemene den økte turiststrømmen fører med seg for små lokalsamfunn. Miljøpartiet De Grønne ønsker andre virkemidler, mens bare de lokale listetoppene til Høyre og Fremskrittspartiet sier blankt nei, ifølge VG.

KrF lover skatt

Kommunene får overføringer fra staten som i stor grad er basert på antall innbyggere. Det gjør at turistdestinasjoner som Lofoten havner dårlig ut, siden turistene bruker infrastruktur uten at det gir penger i kommunekassen.

I Nordland er derfor økt politisk styrke bak krav om turistskatt, og på Vestlandet er det økende støtte til forslaget, ifølge NRK. Nordland-topp Dagrun Eriksen i KrF lover å innføre turistskatt hvis partiet får makten etter valget.

– Sørpå har de ikke skjønt hvor stor belastning Lofoten blir utsatt for. Så også turistene må være med på et spleiselag, og da kan en turistskatt til et felles fond skaffe penger til slik nødvendig infrastruktur, sa hun til NRK i kommentar til doproblemene langs turistveiene.

Svekker konkurransekraften

Regjeringen argumenterte med at Norge allerede er et høykostnadsland da de den la fram reiselivsmeldingen i vår, og framholdt at de økte kostnadene en ekstraordinær turistskatt innebærer ville være skadelig for konkurransekraften til norsk turistnæring. Også stortingsflertallet har vendt tommelen ned for å innføre turistskatt.

– Reiselivsnæringen må finne en egnet måte å finansiere dette på selv. De har allerede levert gode løsninger i ulike sammenhenger, skriver statssekretær Dilek Ayhan (H) i Nærings- og fiskeridepartementet i en epost til VG.

Dobetaling

Hun får støtte fra arbeids- og sosialpolitisk talsmann i Frp, Erlend Wiborg. Han påpeker at det hovedsakelig er nordmenn som ferierer i Norge, og ønsker ikke å gå inn for en ekstrabeskatning av norske turister.

– Norge er allerede et dyrt land å feriere i. Dette kan faktisk bety kroken på døra for små turistbedrifter. Er det én ting vi ikke trenger nå, så er det mer skattlegging som fører til færre turister og risikere at det blir færre arbeidsplasser. Løsningen kan være så enkelt som at folk som skal gå på toalettet betaler for det når de bruker det, sier stortingsrepresentanten.