Arkivfoto: Terje Lien
Arkivfoto: Terje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

– Færre lærere med lærernormen

Kommuner som oppfyller lærernormen frykter at de vil få færre lærere, fordi penger de hittil har fått til tidlig innsats nå forsvinner til å finansiere normen. 

– Det er uheldig at lærernormen skal finansieres med midler fra tidlig innsats. Vår kommune mister da midler og vi får lite midler til lærernorm. I realiteten taper vi flere årsverk på denne modellen, skriver kommunalsjef Kristin Moe i Lindås kommune i sitt svar i en rundspørring om lærernormen som Kommunal Rapport har gjort. 

LÆRERNORMEN

Normen innebærer at det skal være maks 16 elever per lærer på 1.–4. trinn og maks 21 elever per lærer på 5.–10. trinn fra høsten 2018.

Fra 2019 strammes dette inn til 15 per lærer på 1.–4. trinn og 20 elever per lærer på 5.–10. trinn.

Normen skal regulere lærertettheten på henholdsvis 1.–4. trinn, 5.–7. trinn og 7.–10. trinn på den enkelte skole.

Normen skal ikke stille krav til den faktiske størrelsen på en undervisningsgruppe.

Normen vil derfor ikke føre til at en klasse på for eksempel 3. trinn med over 15 elever i 2019 vil ha rett til en ekstra lærer.

 Det er det totale antall elever på henholdsvis 1.–4. trinn, 5.–7. trinn og 8.–10. trinnden enkelte skole som vil avgjøre hvor mange lærere som skal til for å oppfylle normen.

 Skolen må selv fordele lærerressursene slik de mener det er hensiktsmessig og forsvarlig så lenge forholdstallet på hvert hovedtrinn ikke overstiger maksimaltallet for forholdet mellom lærere og elever.

Kilde: Udir