Nyheter

Advokat Gry Brandshaug Dale i KS Advokatene redegjør for status for bemanningsprosessen når fylkeskommunene overtar ansvaret for fylkesveiene ved nyttår.
Advokat Gry Brandshaug Dale i KS Advokatene redegjør for status for bemanningsprosessen når fylkeskommunene overtar ansvaret for fylkesveiene ved nyttår.

Fylkene mangler 800 ansatte for å overta fylkesveiene

Flere fylker har gitt opp å få tak i nok folk fra Vegvesenet, og søker i stedet eksternt.

Publisert Sist oppdatert

Halvannen måned før fylkeskommunene overtar ansvaret for fylkesveiene, er fylkene 800 fagansatte i manko. Det kom fram da Gry Brandshaug Dale fra KS-advokatene presenterte status under en nettverkssamling om sams veiadministrasjon i dag, onsdag.

Samtidig som fylkene mangler 800 fagansatte, kunne Dale opplyse at 380 av de 2.340 veivesen-ansatte som meldte interesse for minst én stilling i fylkeskommunene, ennå ikke har fått noe jobbtilbud.

– Det viktige nå er å få fortgang på om det er noen av de 380 ansatte som er kvalifisert til oppgavene i fylkene, sa Dale i møtet.

Ifølge Dale gjør Statens vegvesen flere ting for å få ansatte over til fylkeskommunene:

  • Ledere får tilsendt oversikter over ledige stillinger i fylkeskommunen, slik at de kan påvirke aktuelle ansatte til å søke.
  • Ledige stillinger legges også ut på intranett.
  • Oversikter sendes også ledere i Veivesenet for å følge opp og realitetsorientere medarbeidere som enten har takket nei til tilbud, ikke besvart tilbud eller takket ja til tilbud uten å si opp egen stilling.

Les også: Administrasjonen av fylkesveiene: Har gått fra umulig til krevende

Uventet treghet

– Det jeg absolutt tror har vært den største utfordringen og påkjenningen i høst er at de ansatte i Statens vegvesen ikke har sagt opp jobben i Statens vegvesen. Det tror jeg var veldig uventet for oss alle, ut fra den avtalen vi skrev og merknadene i avtalen om at man straks skal si opp stillingen, sa Dale under samlingen.

– Det var klar melding til de ansatte om at det var det som ville være lojal oppfølging av meldingen. Statens vegvesen var ikke i en situasjon der de kunne si opp ansatte. Fylkeskommunene kunne sette som krav at de gjorde det. Men det er også en belastning. Det var det mange som naturlig ikke valgte, la Dale til.

Hun sa at det for KS hadde vært litt problematisk hva som har gått ut av informasjon til ansatte i Statens vegvesen. Så problematisk at KS på ledernivå tok temaet opp med veidirektøren.

– Arbeidet med overtakelsen av sams veiadministrasjon skjedde i år samtidig med at Statens vegvesen skulle omorganisere. Da fikk vi innplasseringsproblematikk. Alle ansatte fikk rett til å bli innplassert i en stilling. Det har medført forsinkelser for fylkeskommunene og påført store bekymringer for at man kunne oppfylle oppgaven fra nyttår, sa Dale.

Blant de fagansatte i Statens vegvesen er det også en del som har gått over til privat næringsliv.

Trenger færre folk

Eva Solvi, veidirektør i Trøndelag fylkeskommune, presiserte at noe av grunnen til at det ennå er veivesen-ansatte uten jobbtilbud, så er det fordi noen av fylkene har justert ned antallet ansatte de trenger.

– Antall årsverk i 2017 og 2018 lå til grunn for bemanningsplanen for 2019. Fylkeskommunen hadde store investeringer i 2018. Nå går investeringene ned. Det gapet i stillinger som ikke blir besatt handler også om at noen fylkeskommuner har justert på det tallet vi trenger i første omgang, sa Solvi.

Hun la til at noe av årsaken til at ansettelsene har tatt tid, har vært at fylket har måttet gi aktuelle kandidater anstendig frist til å svare på jobbtilbud.

– Vi skal gjøre vårt, sa Solvi.

Både hun og flere andre av deltagerne fra fylkeskommunene fortalte at de ikke får søkere fra Statens vegvesen til stillinger, og derfor utlyser stillingene eksternt.

Powered by Labrador CMS