Nyheter

Fylkene skal ta over ansvaret for å administrere fylkesveiene fra 2020. Her fra byggingen av «Lakseveien» ut til kysten sør i Trøndelag. Foto: Statens vegvesen
Fylkene skal ta over ansvaret for å administrere fylkesveiene fra 2020. Her fra byggingen av «Lakseveien» ut til kysten sør i Trøndelag. Foto: Statens vegvesen

Fylkesveier kan bli kraftig underfinansiert

Fylkenes overtakelse av fylkesveiadministrasjonen kan bli kraftig underfinansiert, viser nye tall. KS forventer at regjeringen varsler endringer i statsbudsjettet.

Publisert Sist oppdatert

Fylkeskommunene skal fra 2020 overta ansvaret for administrasjonen av fylkesveiene fra Statens vegvesen. Dette er den største nye oppgaven fylkene får med regionreformen. Vegvesenet har beregnet at oppgaven krever 1.850 årsverk, fylkene mener de trenger 2.050.

Men den største uenigheten handler om hvordan oppgaveoverføringen skal finansieres.

Regjeringen vil kun betale for ansatte som blir med over fra Statens vegvesen til fylkeskommunene.

KS og fylkene mener at pengene ikke kan følge personer, men oppgavene som skal løses. De vil overføre hele budsjettrammen som er blitt brukt til fylkesveiadministrasjon, til fylkene.

En nærmere avklaring fra regjeringen er ventet i statsbudsjettet mandag, men det endelige svaret kommer trolig først i en egen tilleggsproposisjon om fylkesveiene i begynnelsen av november.

1.276 har takket ja

Ansatte i Statens vegvesen som jobber med fylkesveiene, har fått tilbud om nye stillinger i fylkeskommunene. Denne prosessen har pågått i hele år, etter en mønsteravtale mellom KS og Statens vegvesen. Men hvis fylkene ikke får besatt alle stillingene med ansatte fra Vegvesenet, må de selv betale for ansatte de rekrutterer utenfra. Dermed kan den nye oppgaven bli underfinansiert, mener KS og fylkene.

Det er dette som er i ferd med å skje, viser oppdaterte tall fra Statens vegvesen selv, innsamlet fra fylkeskommunene. Her er hovedtallene fra deres status per 3. oktober:

Til sammen har 1.276 ansatte i Statens vegvesen altså akseptert tilbud om ny stilling i fylkeskommunen. 1.008 av disse har også kommet så langt som til å si opp sin stilling i Vegvesenet.

Men dette er altså langt fra nok til å dekke behovet, verken det Vegvesenet eller fylkene mener trengs av stillinger.

I forhold til de 2.052 stillingene fylkene har utlyst, mangler det 776.

Det pågår fortsatt ansettelser i fylkene, så tallene kan endre seg. 

– Alvorlig underfinansiering

Helge Eide, interessepolitisk direktør i KS.Foto: Magnus Knutsen Bjørke
Helge Eide, interessepolitisk direktør i KS.Foto: Magnus Knutsen Bjørke

– Regjeringen sier i kommuneproposisjonen at fylkene vil få overført midler tilsvarende antall årsverk som går over fra Statens vegvesen. Når bare 1.276 ansatte har akseptert fylkenes tilbud, vil denne finansieringsmodellen innebære en alvorlig underfinansiering, som stiller fylkeskommunene i en umulig situasjon, med dramatiske økonomiske konsekvenser for dem, sier KS’ interessepolitiske direktør Helge Eide.

Det gjelder enten behovet for å løse oppgaven er 1.850 eller 2.050 årsverk.

Men KS har vanskelig for å tro at dette faktisk blir resultatet.

– Vi vet at både Kommunaldepartementet og Samferdselsdepartementet har jobbet mye med dette, og at ingen av dem ønsker å sette fylkeskommunene i en umulig situasjon, sier Eide.

Powered by Labrador CMS