Transportveksten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Foto: Lisa Rypeng
Transportveksten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Foto: Lisa Rypeng
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Usikker finansiering av bymiljøavtaler

Finansieringen av kollektivtransport er for uforutsigbar i opplegget for bymiljøavtaler som Samferdselsdepartementet nå har fastsatt, mener KS.

Transportveksten i storbyområdene skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange. Det har et bredt flertall på Stortinget slått fast både i klimaforliket og i Nasjonal Transportplan (NTP) 2014–2023 for ett år siden.

Den nye transportplanen inneholder for første gang en stor statlig satsing på kollektivtransport i de største byene – 26,1 milliarder kroner over ti år. Pengene skal fordeles gjennom helhetlige bymiljøavtaler mellom staten og kommunene/fylkeskommunene.