Sverre Myrli, Aps samferdselspolitiske talsperson, mener samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) må avklare hva som er regjeringens politikk for InterCity-utbygingen. Foto: Bernt Sønvisen/Ap
Sverre Myrli, Aps samferdselspolitiske talsperson, mener samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) må avklare hva som er regjeringens politikk for InterCity-utbygingen. Foto: Bernt Sønvisen/Ap
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Ap og Sp: Løftebrudd om togstasjoner

Regjeringen kan ikke løpe fra løftene om å plassere togstasjoner på Østlandet i byene, mener Ap og Sp, som ber samferdselsministeren oppklare jernbanedirektørens utspill.   

InterCity-utbyggingen

Stortinget vedtok InterCity-utbyggingen i Nasjonal transportplan (NTP) 2018–2029.

Den omfatter jernbanen mellom Oslo og Lillehammer, Halden og Skien, samt nytt dobbeltspor mellom Sandvika og Hønefoss (Ringeriksbanen).

Handlingsprogram for jernbanesektoren 2018–29 sier at det skal være ferdig bygd dobbeltspor til Tønsberg i 2025, til Hamar (Åkersvika) i 2026 og til Hønefoss og Sarpsborg innen 2029. 

Utover planperioden skal dobbeltspor videreføres til Porsgrunn i 2032, og til Halden og Lillehammer i 2034. 

InterCity skal blant annet bidra til å nå målet om nullvekst i biltransport i byområdene. Det skal gi bedre framkommelighet og redusere klimagassutslipp og lokal forurensing.

InterCity skal gi et togtilbud som gjør det lettere å bo i en by og jobbe i en annen. På denne måten utvides bo- og arbeidsmarkedet på Østlandet og noe av presset på Oslo-området dempes.

Kilde: Bane NOR

Jernbanedirektør Kirsti Slotsvik vil spare penger på å legge planlagte togstasjoner utenfor byene på Østlandet, stikk i strid med tidligere signaler.