Nyheter

Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland legger press på regjeringen om raskt å på plass en kompensasjonsordning for fylkeskommuner som stiller krav om nullutslipp fra hurtigbåter.
Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland legger press på regjeringen om raskt å på plass en kompensasjonsordning for fylkeskommuner som stiller krav om nullutslipp fra hurtigbåter.

Avlyser anbudskonkurranse om hurtigbåter for å presse fram kompensasjon

Fylkesutvalget i Vestland vedtok tirsdag å avlyse anbudskonkurransen om lavutslipps hurtigbåter. – Vi gjør det for å presse regjeringen, sier fylkesordfører Jon Askeland (Sp).

Publisert Sist oppdatert

Kontrakten på drift av hurtigbåtsambandet mellom Bergen og Sogn/Nordfjord ble utlyst tidligere i år med frist 4. januar 2024. Tirsdag vedtok fylkesutvalget å avlyse konkurransen.

– I realiteten utsetter vi anbudskonkurransen nok en gang. Vi gjør det for å legge press på regjeringen om å få på plass en kompensasjonsordning. I tillegg må vi ta hensyn til reglene for offentlige anskaffelser og kontraktsjuss. Vi tar rett og slett ikke den økonomiske risikoen ved å inngå en kontrakt når vi får så utydelige signaler fra regjeringen, sier Askeland til Kommunal Rapport.

– Vi spiller ballen over til regjeringen.

– SV-krav i budsjettforhandlingene

Fylkesordføreren har i høst forsøkt å få forsikringer fra regjeringen om at staten vil kompensere dem for merkostnadene ved å stille strenge utslippskrav til hurtigbåter. Svaret han fikk i et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård (Ap) i Bergen nylig, var ikke det han ønsket seg.

– Vi likte det så dårlig at vi tirsdag vedtok å avlyse konkurransen. Målet er å lyse den ut igjen på nytt senere med ny frist 15. juni 2024. I den nye utlysningen vil vi ta forbehold om at staten kompenserer oss for merkostnadene ved å stille klimakrav, sier Askeland.

– Parallelt med dette vil SV fremme et anmodningsforslag i budsjettforhandlingene med regjeringen. Her vil Stortinget be regjeringen legge fram en kompensasjonsordning i vårsesjonen 2024, fortsetter han.

SVs kommunalpolitiske talskvinne Birgit Oline Kjerstad vil verken bekrefte eller avkrefte dette overfor Kommunal Rapport. 

- SV jobber på bred front med tiltak som skal få ned utslipp fra fossil energi i Norge. I den sammenheng har jeg god kontakt med SV sine fylkespolitikere for å prøve å finne løsninger på det med utslippsfrie ferjer og hurtigbåter, skriver hun i en epost. 

Koster 1,5 milliard ekstra

Hurtigbåter gir svært store klimautslipp og det har lenge vært et sterkt politisk ønske om å kutte disse utslippene. 

Sambandet Bergen – Sogn/Nordfjord er de første langdistanserutene for hurtigbåter i Norge – og trolig verden – som er utlyst med krav om bruk av nullutslippsteknologi. Minst 70 prosent av driften skal foregå med nullutslipp og de totale klimautslippene kuttes med 85 prosent.

Ifølge NRK vil klimakravet påføre fylkeskommunen merutgifter for 1,5 milliarder kroner i løpet av kontraktsperioden på 15 år. I tillegg kommer 200 millioner kroner til etablering av ladeinfrastruktur.

Forberedelsene til utlysningen har pågått over flere år, og med 50 millioner kroner i støtte fra Klimasats hurtigbåtprogram. Programmet ble etablert av Solberg-regjeringen for å fremme utviklingen av klimavennlige hurtigbåter, som er forventet å bli en norsk eksportartikkel. 

Medstraum skal være verdens første elektriske hurtigbåt. Den går i rute mellom Stavanger og Hommersåk i Sandnes og kutter klimautslipp tilsvarende 30 busser årlig, ifølge Rogalands kollektivselskap Kolumbus.

De teknologiske utfordringene er nå for en stor del løst og de første elektriske hurtigbåtene satt i drift på kortere strekninger i Rogaland. 

Støre-regjeringen har varslet at den vil innføre krav om lav- og nullutslipp i alle nye ferjekontrakter i 2024 og i hurtigbåtkontrakter fra 2025. 

Fylkeskommuner som lyser ut slike kontrakter etter at den nye forskriften er trådt i kraft, vil få kompensert for merkostnadene, ifølge forslaget, som har vært på høring.

For tidlig ute

En tredel av ferjesambandene og noen få hurtigbåtsamband er allerede elektrifisert. Verken disse, eller nye kontrakter som utlyses før forskriften trer i kraft, vil bli omfattet av kompensasjonsordningen, ifølge regjeringens høringsforslag.

Når den nye forskriften trer i kraft, kan Samferdselsdepartementet ikke svare på. Vestlands nåværende kontrakt på sambandet Bergen – Sogn/Nordfjord går ut i 2024. Ny kontrakt må inngås før det. 

– Det ville være urimelig hvis vi som går i tet, ikke skulle bli kompensert, men tvunget til å gjøre feil klimavalg på grunn av regulatoriske ordninger som først trer i kraft i 2025, sier Askeland.

Å inngå en ny hurtigbåtkontrakt som gir flere nye år med store klimautslipp, er han ikke interessert i. 

– Klimakrisen er på ingen måte avlyst. Jeg har tillit til at det kommer på plass en kompensasjonsordning. Vi leverer på klima. Da må regjeringen levere på økonomi.

Avviser at miljøkrav gir rutekutt

Vestland fylkeskommune gikk også i front for å elektrifisere ferjene. 

– Vi måtte krangle i tre år før vi fikk noenlunde kompensasjon for våre merutgifter. Full kompensasjon har vi fortsatt ikke fått, sier Askeland.

Ifølge ham har verken den forrige eller dagens regjering stilt tilstrekkelig opp for kommuner og fylkeskommuner som gjennomfører nasjonal klimapolitikk. 

Men fylkesordføreren angrer ikke på å ha gått i bresjen for det grønne skiftet. I tillegg til å kutte klimautslipp, har det bidratt til viktig teknologi- og næringsutvikling i Vestlands maritime sektor, mener han.

Fylkesrådmannen i Vestland har lagt fram et budsjettforslag for neste år med store kutt i kollektivtilbudet. Fylkesordføreren avviser at dette har sammenheng med kostbare klimakrav. 

Ifølge ham er det mangelfull kompensasjon for trafikksvikten under koronapandemien, samt den siste tids kostnads- og renteøkning, som er årsaken til budsjettutfordringene.

Powered by Labrador CMS