Nyheter

Busstilbudet i Innlandet dekkes av totalt 600 busser inklusive reservebusser. Det er 825 bussjåfører i heltids- eller deltidsstillinger, i tillegg kommer timelønte vikarer.
Busstilbudet i Innlandet dekkes av totalt 600 busser inklusive reservebusser. Det er 825 bussjåfører i heltids- eller deltidsstillinger, i tillegg kommer timelønte vikarer.

MDG kan avgjøre fylkeskommunal bussdrift

Innlandet kan bli første fylkeskommune som etablerer bussdrift i egen regi. MDG er i nøkkelposisjon når saken skal opp i fylkestinget.

Publisert Sist oppdatert

Fylkeskommunedirektør Tron Bamrud anbefaler at fylkeskommunen fortsatt skal ha anbud på bussdrift. Det begrunner han med følgende:

  • Dagens anbudsordning fungerer godt.
  • Drift i egenregi vil koste inntil 25 prosent mer.
  • Fagforeningene er stort sett fornøyd med dagens tariffavtale, pensjon og AFP-muligheter.

21–22. februar skal saken behandles i fylkestinget. Sier fylkestinget ja til å ta over bussdriften, blir Innlandet den eneste fylkeskommunen i landet som drifter kollektivtrafikken selv.

MDG på vippen

I hovedutvalget for samferdsel 8. februar sikret sju representanter fra Senterpartiet, Høyre, Frp, MDG og én Ap-er flertall for å opprettholde dagens anbudspraksis. Fire Ap- og SV-representanter stemte for eget fellesforslag om å overta bussdriften.

Ap, SV, Rødt og Pensjonistpartiet har allerede gjort det klart at de vil stemme for at fylkeskommunen skal overta bussdriften. De mangler imidlertid tre stemmer for å oppnå flertall i fylkestinget. 

MDG er det eneste av partiene som ikke har et klart programfestet standpunkt til bussdrift i fylkeskommunal regi. Får Ap, SV, Rødt og Pensjonistpartiet med seg MDG, vil forslaget om å overta bussdriften i fylkeskommunal regi vedtas med 29 mot 28 stemmer, melder Gudbrandsdølen Dagningen.

Gruppelederen for MDG i Innlandet, Johannes Christian Wahl Gran, skriver i en SMS til Kommunal Rapport at MDG vil offentliggjøre deres beslutning nærmere fylkestingsmøtet.

Sak med lang forhistorie

Allerede i 2019 besluttet fylkespolitikerne i Innlandet å evaluere nåværende anbudsordning for kollektivtransport, samt vurdere drift i egenregi. 

Året etter leverte Vista Analyse en rapport som sa at anbudsordningen var vellykket. Deres vurdering var at egenregi ikke vil gi bedre tjenester eller bidra til økte muligheter for regional utvikling, men at det vil øke kostnader og risiko for fylkeskommunen.

Fagforbundet er uenig i Vista Analyses vurderinger. De har fått Kommunekonsult til å lage en motrapport, som kritiserer VA-rapporten for å inneholde feil og mangler. Kommunekonsult kommer til motsatt konklusjon; at kollektivtransport i egenregi er lønnsomt og gir bedre forhold for ansatte og reisende.

Inntil 258 millioner mer

Bruttobudsjett for busskontraktene er i 2022 til 807 millioner. Ifølge regnestykkene til Vista Analyse vil bussdrift i egenregi koste fylkeskommunen fra 90 til 258 millioner kroner mer, avhengig av hvilke forutsetninger som legges til grunn: 

  • Det rimeligste alternativet forutsetter at AS velges som organisering. Da legges bussbransjeavtalen med dens pensjonsvilkår til grunn. Driftskostnadene øker kun 5 prosent.
  • Det dyreste alternativet – full egenregi – forutsetter en tariffavtale basert på lønn og pensjon i offentlig sektor, at administrasjon og drift øker med 25 prosent og at fylkeskommunen må betale 10 prosent mer for bussene.
Powered by Labrador CMS