Nyheter

Prosjektleder for Digisos, Anders Kise i Arbeids- og velferdsdirektoratet, mener digitale søknader er en forbedring for brukerne. Foto: Arbeids- og velferdsdirektoratet
Prosjektleder for Digisos, Anders Kise i Arbeids- og velferdsdirektoratet, mener digitale søknader er en forbedring for brukerne. Foto: Arbeids- og velferdsdirektoratet

Opp til 50 prosent søker sosialhjelp digitalt

Nær halvparten bruker elektroniske søknadsskjemaer for sosialhjelp på enkelte NAV-kontor som er med i pilotprosjektet Digisos - som snart blir tilgjengelig i hele landet.

Publisert Sist oppdatert

Digisos er et prosjekt som stadig flere kommuner og NAV-kontorer kobler seg på. Pilotkommunene melder om gode resultater og en klar forbedring i tilbudet til mange brukere.

– Det er stor variasjon i digitaliseringsgrad mellom NAV-kontor. Samlet sett ser vi allerede at en tredel av søknadene kommer inn digitalt. Men noen kontor har 50 prosent digitale søknader, andre 10–12 prosent, sier Anders Kise, som er prosjektleder for Digisos i Arbeids- og velferdsdirektoratet.

Han mener det blant annet handler om ulik befolkningssammensetning i kommuner og bydeler. 

24 kommuner er med

Digisos er et samarbeidsprosjekt mellom KS, fem kommuner og Arbeids- og velferdsdirektoratet som ble lansert i 2017. Prosjektet skal utvikle digitale tjenester for sosialhjelpsmottakere på nav.no. De fem opprinnelige kommunene er Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Bærum. Men nå har totalt 24 kommuner koblet seg på, også mindre kommuner som Hadsel, Kvam og Suldal. Til sammen har disse kommunene 1,7 millioner innbyggere.

Innbyggere i kommuner som har innført digital søknad kan søke om økonomisk sosialhjelp ved å logge seg på nav.no. De må ha bank ID eller lignende identifikasjon. Når søknaden er sendt, blir den automatisk levert i fagsystemet hos riktig NAV-kontor.   

Sosialhjelpsmottakere har så langt måttet møte opp på NAV-kontoret i arbeidstiden for å fylle ut skjema og for å levere vedlegg og dokumentasjon på at de faktisk kvalifiserer til å få ytelsen. Særlig ettersending av vedlegg enten i post eller ved nytt oppmøte kan ta tid.

Søker om natten

Med digital søknadsprosess kommer søknadene til alle døgnets tider.

– På enkelte NAV-kontor har vi sett at opp mot 50 prosent av søknadene kommer inn utenfor den ordinære åpningstiden – også i helgene, sier Kise.

Han mener det er noen åpenbare positive effekter med digitale søknadsskjema.

– Det er enklere for bruker å søke når det passer best, uavhengig av NAV-kontorets åpningstid. Vi har også sett eksempler på raskere saksbehandling der medarbeideren gjennom funksjonaliteten for ettersendelse av vedlegg har fått en komplett søknad på kortere tid enn før, sier Kise.

Det er svært vanlig at brukerne ettersender dokumentasjon. Av de 40.000 digitale søknadene som er kommet inn til nå, er det 20.000 ettersendelser. Ettersendte vedlegg knytter seg automatisk til den relevante søknaden, noe som letter prosessen både for saksbehandlere og bruker.

Ikke flere søkere

Seksjonssjef for sosial, velferd og inkludering i Bergen, Mads Hagebø, forteller at det er stor spredning på de digitale søknadene. Det er vanligvis en topp rundt klokka 12 på dagen, en ved 15-16-tiden, en om kvelden og noen slengere om natten.

Systemet er under utvikling. Etter hvert blir også en chatte-/spørsmålsløsning tilgjengelig. Det vil også bli mulig for brukeren å følge saken sin gjennom systemet, slik at de vet når pengene kommer. Veldig mange telefoner til NAV handler nettopp om det – hvor langt saken er kommet og når pengene kommer.

– Har antall søkere økt når det blir enklere å søke?

– Nei, det ser vi ikke foreløpig. Det er en myte at det blir flere som søker når tilgjengeligheten øker. Jeg var med på å starte det første NAV-kontoret hvor vi åpnet opp, tok vekk vakter, skranker med knusesikkert glass og gjorde det lyst og trivelig. Da trodde mange at det ville bli flere søkere. Men det ble det ikke. Behovet for sosialhjelp øker ikke selv om tilgjengeligheten blir bedre, påpeker Hagebø.

Powered by Labrador CMS