Nyheter

Det vil bli færre besøkende på NAV-kontorene når det digitale søknadsskjema tas i bruk. Frigjort tid skal brukes på bedre oppfølging av de som trenger det, ifølge kommunaldirektør Magne Ervik i Bergen. Arkivfoto: Patrick da Silva Sæter
Det vil bli færre besøkende på NAV-kontorene når det digitale søknadsskjema tas i bruk. Frigjort tid skal brukes på bedre oppfølging av de som trenger det, ifølge kommunaldirektør Magne Ervik i Bergen. Arkivfoto: Patrick da Silva Sæter

Slipper å gå på NAV for å søke sosialhjelp

Sosialklienter behøver ikke lenger oppsøke NAV-kontoret for å søke økonomisk sosialhjelp. Fire kommuner er først ute med digitalt skjema.

Publisert Sist oppdatert

– Det innebærer at innbyggerne ikke lenger behøver å tre på seg støvlettene og oppsøke et NAV-kontor for å søke økonomisk sosialhjelp på et papirskjema. Nå kan de søke når det passer dem best. De får også mulighet til å ettersende husleieavtaler, kvitteringer og andre vedlegg digitalt. Dette kan spare dem for mange turer på NAV-kontoret.

Det sier prosjektleder Anders Kise i Digitale innbyggertjenester – Sosiale tjenester i NAV (Digisos) til Kommunal Rapport.

Det digitale søknadsskjemaet for økonomisk sosialhjelp ble lansert i Bergen tirsdag. Nav, KS og åtte kommuner samarbeider om prosjektet, som finansieres av Nav, Difi og Digifin, som både stat og kommuner bidrar til.

Kan følge egen sak

Det digitale søknadsskjemaet er foreløpig innført som et pilotprosjekt i Askøy, Bergen, Horten og Oslo, som til sammen har rundt 1 millioner innbyggere. Fire nye kommuner kommer til i løpet av kort tid. Meningen er at det digitale søknadsskjemaet skal bli tilgjengelig for alle landets kommuner i løpet av høsten. 

– Vi vil fortsette digitaliseringen av sosiale tjenester og har ambisjoner om å utvide tjenesten med muligheter for dialog og innsyn i egen sak, sier Kise.

Bergen kommune innførte det digitale søknadsskjemaet 25. mai.

– Det gjør det enklere å søke sosialhjelp. Vi ser at det tas i bruk, selv om vi ikke har markedsført det så mye ennå. Vi gir brukerne en ny mulighet, men stenger ingen kanaler. Det som vil bruke papirskjema eller trenger hjelp til utfylling, skal fortsatt være sikret dette, sier Magne Ervik, kommunaldirektør ved Byrådsavdeling for sosial, bolig og inkludering i Bergen kommune.

– Bra for Kommune-Norge

Ervik har ledet styringsgruppa for Digisos-prosjektet, som Bergen kommune har vært prosjekteier for på vegne av KS. 

– Vil oppfølgingen av sosialklientene bli dårligere, når de ikke lenger må møte på Nav-kontoret?

– Vi tenker at oppfølgingen blir sterkere, fordi vi får frigjort tid til å følge opp dem som trenger det mest. Vi reduserer behovet for rutinemessige forvaltningsoppgaver. Det mener vi er bra for Kommune-Norge.

Ervik regner med at antall besøk på Nav-kontoret går ned etter hvert som bruken av det digitale søknadsskjemaet øker. Han forventer at saksbehandlerne vil bruke mindre tid på å hente inn og kontrollere informasjon, fordi informasjon som er lagt inn tidligere, blir forhåndsutfylt i det digitale skjemaet.

– Men når søknaden er mottatt, må saksbehandleren vurdere behovet for å innkalle brukeren til samtaler og oppfølging, sier han.

Ervik utelukker ikke at digitalt søknadsskjema gjør det mulig å redusere antall stillinger ved Nav-kontorene.

– Vi må se an utviklingen. Vi ser mulighet for å bedre kvaliteten, som igjen kan redusere behovet for sosialhjelp. Vi vi ser også muligheter for direkte gevinster i form av mindre tidsbruk.

– Henger etter staten

NAV har for lengst digitalisert søknadene om statlige ytelser som alderspensjon, dagpenger og foreldrepenger. Prosjektleder Anders Kise medgir at de kommunale tjenestene på NAV-kontorene har hengt etter i utviklingen.

– Det er mer komplekst å digitalisere de kommunale tjenestene, fordi kommunene benytter fire ulike fagsystemer og kan levere tjenestene på 422 ulike måter. Da tar det lengre tid å standardisere og digitalisere tjenester som blir generelle nok til at alle kommuner kan ta dem i bruk.

Digisos lanserte i fjor en digital veileder om økonomisk sosialhjelp. Ifølge Kise er det foreløpig ikke tatt stilling til om prosjektet også skal utvikle digitale løsninger for andre kommunale sosialtjenester, som kvalifiseringsprogrammet og midlertidig bostøtte. 

Powered by Labrador CMS