God tjenestedesign gjør at en person raskt forstår hva han eller hun skal gjøre i møte med en offentlig tjeneste, skriver språkekspert Agnar Kaarbø. Arkivfoto
God tjenestedesign gjør at en person raskt forstår hva han eller hun skal gjøre i møte med en offentlig tjeneste, skriver språkekspert Agnar Kaarbø. ArkivfotoTerje Lien
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Vær konkret

Det som framstår som komplisert og abstrakt, må gjøres enkelt og håndfast. Digitalisering og tjenestedesign er ord som mange bruker, men færre forklarer.

Ikke vær redd for å forklare og presisere begreper. Dette er ikke å undervurdere leserne, men å ta dem på alvor

Kommuner uten en digital visjon, digital strategi, digitale ledere og digitalt kompetente ledere sliter, skal vi tro entusiastiske politikere – og ikke minst konsulenter. En representant for den siste kategorien, Erlend Vestre i Devoteam Fornebu Consulting, skriver om digitalisering i kommunene i Ukeavisen Ledelse 25. august. Et viktig poeng i artikkelen er at digitalisering forutsetter tjenestedesign.