Venstre-leder Trine Skei Grande (f.v.), statsminister Erna Solberg, finansminister og FrP-leder Siv Jensen og KrF-leder Knut Arild Hareide under en pressekonferanse om neste års statsbudsjett i møtelokalene til ASKO på Kalbakken lørdag kveld. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Venstre-leder Trine Skei Grande (f.v.), statsminister Erna Solberg, finansminister og FrP-leder Siv Jensen og KrF-leder Knut Arild Hareide under en pressekonferanse om neste års statsbudsjett i møtelokalene til ASKO på Kalbakken lørdag kveld. Foto: Vegard Wivestad Grøtt / NTB scanpixVegard Wivestad Grøtt / NTB scanpix
Denne artikkelen er over ett år gammel. Den kan inneholde utdatert informasjon.

Budsjettenighet i aller siste liten

Bilpakken ble stående i stor grad, men regjeringen øker engangsavgiften på de mest forurensende bilene og setter krav til mer biodrivstoff – noe som på sikt kan øke pumpeprisen.

Den nye pakken som regjeringen la på bordet fredag ble løsningen på den fastlåste budsjettsituasjonen.

– Det var veldig nært at det ikke ble noen avtale. Jeg var ikke helt sikker på om vi kom i mål før for to timer siden, sier Grande til NTB etter at de fire samarbeidspartiene hadde lagt fram budsjettenigheten på en pressekonferanse lørdag kveld.

Pakken på 6,3 milliarder kroner, inkludert 2,5 milliarder kroner til klima- og miljøtiltak, vil ifølge firkløveret bidra til et kutt i klimagassutslipp på over 660.000 tonn.

– Det er et stort steg på vei til å oppfylle Parisavtalen, sier Grande, som mener partiet fikk nok i bytte i klimatiltak for at det lot seg forsvare å la det meste av bilpakken ligge fast.

Økt engangsavgift

Bilpakken var uten tvil den aller vanskeligste floken å løse. Regjeringspartiene fikk til slutt Venstre og KrF med på at bensin- og dieselavgiftene ikke øker mer enn regjeringen la opp til og at bompengesatser senkes i distriktene.

Til gjengjeld økes engangsavgiften på kjøp av de mest forurensende bilene med 390 millioner kroner. For å kompensere bilistene vil regjeringen forsterke vrakpantordning for å stimulere til å skifte ut forurensende varebiler, fritidsbåter, mopeder, motorsykler og campingvogner.

Vrakpant

Avtalen innebærer også at innblanding av biodrivstoff skal økes til 20 prosent innen 2020. Ettersom biodrivstoff er dyrere enn vanlig drivstoff, vil det øke pumpeprisene. Grande mener imidlertid det vil avhenge av hvordan produksjonen av biodrivstoff vil bli framover.

Det er et argument finansminister og Frp-leder Siv Jensen også bruker.

– Vi har ambisiøse målsettinger om å øke andelen, men det får du bare til hvis man får på plass økt produksjon. Det vil skape et marked dermed så går også prisene ned, sier Frp-lederen.

Hun forsvarer også økningen i engangsavgiften.

– Det vi har vært enig om er å ta i bruk virkemidler som fører til raskere utskifting av bilparken, samtidig som vi forsterker vrakpantordningen, sier Jensen.

Klimalov

Avtalen innebærer også enighet på områder utover rene budsjettposter. Blant annet skal regjeringen legge fram en klimalov, hvor målet er å redusere klimagassutslippene fra 1990-nivå med mellom 80 og 95 prosent innen 2050.

Det opprettes et CO2-fond for å styrke næringslivets arbeid med å reduseres utslipp. Og det innføres en flat CO2-avgift i ikke-kvotepliktig sektor i 2018, med foreløpig unntak av landbruk og fiskerinæring.

Partene er også enig om at det skal legges fram en handlingsplan for fossilfrie byggeplasser, samt et forslag om å forby nydyrking av myr.

Vil tilgi

Statsminister Erna Solberg (H) vedgikk igjen at forhandlingene har vært svært krevende. Det betyr ikke at det ikke er liv laga for et borgerlig samarbeid videre.

– Det viser hvor store ambisjoner som har ligget hos alle disse firepartene, sier hun.

Men Trine Skei Grande mener samarbeidet må evalueres i lys av det som har skjedd.

– Vi kan ikke ha en mindretallsregjering som setter ultimatum på saker som de vet er viktig for andre. Det vanskeliggjør samarbeidet så mye at det nesten var umulig å bli enige, sier hun.

Samarbeidspartner Knut Arild Hareide er mer forsonlig i tonen. Men også han er tydelig på at ultimatumet fra Solberg var svært vanskelig å svelge.

– Vi ønsker jo å tilgi. Det å gjøre feil en gang, må være lov. Men det er ikke den samme forståelse dersom det skjer igjen, sier han. (©NTB)