Nyheter

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland har et vedlikeholdsetterslep på sine fylkesveier på opp mot 9 milliarder kroner.
Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland har et vedlikeholdsetterslep på sine fylkesveier på opp mot 9 milliarder kroner.

Etterlyser mer penger til fylkeskommunale veier

Vedlikeholdsetterslepet på fylkesveiene er på mange milliarder kroner. Flere fylkeskommuner etterlyser midler til dette formålet i statsbudsjettet.

Publisert Sist oppdatert

– Umiddelbart er inntrykket at dette ser veldig stramt ut, og det som er litt skuffende er at det ikke er en større satsing på fylkeskommunale veier enn det vi ser, sier fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Norland fylkeskommune.

Etterslep på 9 milliarder

For å sørge for at kommunene skal kunne levere gode tjenester under og etter koronakrisen foreslår regjeringen en vekst i frie inntekter på 2 milliarder kroner til kommunesektoren. Av denne veksten får landets fylkeskommuner til sammen 400 millioner. Fylkesrådslederen i Nordland viser til at vedlikeholdsetterslepet på de fylkeskommunale veiene er enormt, og fylkenes behov er deretter.

– Vedlikeholdsetterslepet for fylkeskommunale veier er på mellom 8 og 9 milliarder kroner bare i vårt fylke, og vi hadde et håp om at regjeringen nå ville lansere en pakke for å begynne å ta igjen dette etterslepet. Det ser vi ikke noe til i dette budsjettet, sier Norvoll.

Han peker på at Nordland fylkeskommune har gjennomført noen smertefulle nedskjæringer de siste årene. Fylkesrådslederen hadde ingen store forventninger til årets statsbudsjett, men han konstaterer at det trolig blir et nytt stramt år.

– Vi har hatt noen steintøffe budsjettår bak oss, og vi ser ingen lyspunkter i det budsjettforslaget som ble lansert i dag, sier Norvoll.

Høy ledighet

Hans kollega i Viken, fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) deler Norvolls skuffelse over midlene som er satt av til fylkeskommunale veier i budsjettforslaget.

– Det ser ut som om det totalt er satt av 100 millioner kroner til fylkeskommunale veier, og etter normal fordeling vil dette gi oss 20 millioner. Dette holder knapt nok til et par fartshumper, og vi har til sammen 5.000 kilometer fylkesvei i vårt fylke, sier Brenna.

Hun mener også at midler til forbedring av fylkeskommunale veier også ville ha vært god motkonjunkturpolitikk.

– Mange av kommunene i Viken er hardt rammet av følgene av koronapandemien, og ved å satse på vedlikehold og forbedring av fylkeskommunale veier ville man ha stimulert til flere arbeidsplasser. Dette hadde bidratt til å holde hjulene i gang, sier Brenna.

Fylkesrådsleder Tonje Brenna (Ap) i Viken fylkeskommune.

Hun viser også til at Viken har søkt om 10 millioner kroner i omstillingsmidler til tre kommuner og hele Hallingdal-regionen. Dette er kommuner som opplever høy arbeidsledighet. Flyplasskommunene Nannestad og Ullensaker er to av disse kommunene, men fylkesrådslederen finner ikke igjen dette i budsjettforslaget.

– Regjeringen snur seg rundt når det er krise i oljesektoren, men det samme skjer ikke når krisen rammer luftfarten. Det er skuffende, sier Brenna.

– Trenger mer til vedlikehold

KS mener at en generell styrking av kommunesektoren er viktig for å få fart på Norge, og dette er også utgangspunktet for hvordan KS mener fylkeskommunene bør prioriteres. Nestleder Gunn Marit Helgesen i KS peker på at det er stort behov for økt satsing på fylkesveiene.

– Vi savner mer midler til de fylkeskommunale veiene. Her er det et formidabelt vedlikeholdsetterslep rundt omkring i fylkene, og dette må i større grad prioriteres. Det blir fokusert for mye på riksveiene fordi disse er statlige, sier Helgesen.

KS-nestleder Gunn Marit Helgesen mener det er behov for å oppgradere fylkesveiene.
Powered by Labrador CMS