Nyheter

Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland hadde forventet mer til miljøvennlige ferjer og hurtigbåter i forslaget til statsbudsjett.
Fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland hadde forventet mer til miljøvennlige ferjer og hurtigbåter i forslaget til statsbudsjett.

Fylker mener budsjettforslaget sinker satsing på miljøferjer

I regjeringens forslag til statsbudsjett får fylkene 100 millioner kroner å fordele på satsingen på nullutslippsløsninger for ferjer og hurtigbåter. Det sørger ikke for jubel i fylkene.

Publisert Sist oppdatert

– Vi har levert på regjeringens bestilling for å legge om til nullutslipps-ferjer, men statsbudsjettet kompenserer ikke kostnadene teknologiskiftet bringer med seg. Vi er misfornøyde med den innretningen vi ser i regjeringens forslag, sier fylkesordfører Jon Askeland (Sp) i Vestland.

Hadde forventet mer

Vestland fylkeskommune har fulgt opp regjeringens bestilling om at fylkene skal stille krav om null- eller lavutslippsteknologi i nye driftskontrakter for ferjer og hurtigbåter. 17 samband og samtlige 35 ferjer i fylket er nå basert på elektrisk drift. 

Fylket kalkulerer med en årlig merkostnad på rundt 300 millioner kroner som følge av det grønne skiftet i ferjetrafikken.

I statsbudsjettet får fylkeskommunene en vekst i frie inntekter på 400 millioner kroner, og 100 millioner av dette er tiltenkt satsingen på nullutspillsløsninger for ferjer og hurtigbåter.

– Vi har ikke gjennomført teknologiskiftet for moro skyld. Vi har levert på den bestillingen regjeringen har kommet med, og vi hadde forventet mer i statsbudsjettet. Kostnadsgapet er for stort, og dette vil stresse økonomien vår og redusere vår handlingskraft, sier Askeland.

Har gitt en boost

Tidligere i vinter oppfordret klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn (V) i Kommunal Rapport at fylkene skulle ta vågale klima-investeringer, og han lovte at regjeringen vil hjelpe fylkeskommunene som stiller krav om båter med nullutslipp i sine hurtigbåtkontrakter. 

Askeland viser til at Vestland er det første fylket som har gjennomført det grønne skiftet i sitt ferjesamband, og at dette har medført et kutt i CO₂-utslippene på 95 prosent i ferjetrafikken siden 2017.

– Omleggingen i ferjesambandet har gitt en fantastisk boost i næringslivet vårt når det gjelder det grønne skiftet, men det koster å gå først. Vi håper at forhandlingene på Stortinget vil øke potten for dette formålet når det endelige budsjettet skal vedtas, sier Askeland.

Har holdt tilbake

I Nordland har politikerne holdt igjen omleggingen til lav- og nullutslippsløsninger for ferjer og hurtigbåter fordi de opplever usikkerhet rundt finansieringen. Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland er enig med sin kollega i vest at veksten i de frie inntektene i statsbudsjettet er for lav til å stimulere til at fylkene satser på «det grønne skiftet» i ferjetrafikken.

– Vi er det største ferjefylket, men vi har holdt litt tilbake fordi vi ser at det teknologiske skiftet vil bidra til økte kostnader. I dette statsbudsjettet settes ikke fylkene i stand til å satse på det grønne skiftet for sine ferjer, sier Norvoll.

Fylkesrådsleder Tomas Norvoll (Ap) i Nordland mener at statsbudsjettet ikke vil stimulere til at fylkene vil ta det grønne skiftet i sine ferjesamband.

Opplever et paradoks

Han mener at fylkene ikke blir gitt den samme muligheten til å gjennomføre omleggingen til lav- og nullutslippsløsninger for sine ferjer og hurtigbåter som det staten legger opp til for sine riksveisamband.

– Staten satser i stor grad på en omlegging for sine ferjer, men fylkene blir ikke gitt den samme muligheten. Dette opplever jeg som et paradoks, fordi vi risikerer med dette at vi får et riksveisamband basert på ny teknologi, mens de sambandene som ligger i distriktene blir hengende etter. Dette er uheldig, sier Norvoll.

I et debattinnlegg om statsbudsjettet er også fylkesvaraordfører Per Vidar Kjølmoen (Ap) i Møre og Romsdal misfornøyd med regjeringens satsing på miljøferjer i statsbudsjettet. Han viser til at fylket får 14 millioner av regjeringen, men har kostnader på nærmere 80 millioner kroner.

Powered by Labrador CMS