Nyheter

– At SV prioriterer kollektivtrafikk og byvekstavtaler treffer meg mitt i hjertet, sier fylkesordfører Arne Thomassen (H) i Agder.
– At SV prioriterer kollektivtrafikk og byvekstavtaler treffer meg mitt i hjertet, sier fylkesordfører Arne Thomassen (H) i Agder.

Heier på SV i budsjettforhandlingene

Fylkesordfører Arne Thomassen (H) heier på SV i budsjettforhandlingene med Ap og Sp. SVs budsjettforslag for kollektivtransportByvekstavtaler

Publisert Sist oppdatert

– At SV prioriterer kollektivtransport og byvekstavtaler, treffer meg midt i hjertet, sier han til Kommunal Rapport.

Han er svært fornøyd med at SV i sitt alternative budsjettforslag prioriterer kollektivtrafikk høyt (se faktaboks).

SVs budsjettforslag for kollektivtransport

500 mill.kr til kompensasjon/omstillingspakke for kollektivtrafikk

800 mill.kr til å øke statens andel av store kollektivprosjekter i byene (bl.a. Bybanen i Bergen, Fornebubanen, Metrobussen i Trondheim, bussveien på Nord-Jæren)

200 mill.kr til byvekstavtaler i flere mellomstore byer, f.eks. Bodø, vestfoldbyen (Larvik/Sandefjord/Tønsberg), Moss, Hamar, Molde, Lillehammer, Gjøvik, Ålesund, Nedre Glomma (Sarpsborg/Fredrikstad)

300 mill.kr. i støtte til utslippsfri kollektivtrafikk og lav- og nullutslippsbåter/-ferjer i fylkene

600 mill.kr. i redusert merverdiavgift på persontransport

SV vil samtidig kutte 950 mill.kr. i belønningsmidler til «reduserte bompenger og bedre kollektivtilbud». Av dette legges 500 mill.kr inn igjen som tilskudd til å «bedre kollektivtilbud og redusere billettpriser».

Særlig fornøyd er han med at partiet legger inn 500 millioner kroner for å kompensere kollektivselskapene for sviktende billettinntekter i kjølvannet av pandemien.

– Alle fylkesordførere har etterlyst dette. Vi har vært tilfredse med kompensasjonen som er gitt under pandemien. Men nå står vi vet et veiskille. Vi ligger langt etter skjema med å få tilbake alle reisende. Jeg er veldig fornøyd med at SV prioriterer dette, sier Thomassen.

Les også:

200 mill. til nye byvekstavtaler

Han er også veldig fornøyd med at SV foreslår å bevilge 200 millioner kroner til å utvide ordningen med byvekstavtaler. (Se faktaboks lenger ned).

Ifølge SV bør ordningen «for eksempel» utvides med Bodø, vestfoldbyen (Larvik/Sandefjord/Tønsberg), Moss, Hamar, Molde, Lillehammer, Gjøvik, Ålesund, Nedre Glomma (Sarpsborg/Fredrikstad).

Gjennom Nettverket av bærekraftige regionbyer har fylkesordføreren i Agder lenge arbeidet for at flere byområder skal innlemmes i ordningen.

Solberg-regjeringen la inn 30 millioner kroner til en ny tilskuddsordning til mindre byområder i sitt budsjettforslag. Dette er strøket i Støre-regjeringens budsjett. Men nå kan også dette bli tema i budsjettforhandlingene med SV.

Høyres fylkesordfører i Agder håper SV vinner fram.

– Skal vi få ned klimautslippene, må vi få et bedre kollektivtilbud og flere over på sykkel og gange. Alle fylkesordførere, uavhengig av politisk farge, har lenge ment at vi trenger forpliktende avtaler i alle byregioner med et klart mål om nullvekst i bilbruken, sier han.

Han håper å kunne delta i forhandlinger om en byvekstavtale for Kristiansand neste år, og for Arendal/Grimstad litt senere.

– Akkurat det vi har bedt om

Daglig leder Olov Grøtting i Kollektivtrafikkforeningen heier også på SV i budsjettforhandlingene.

– SVs alternative budsjett er så bra! 500 millioner kroner i en omstillingspakke til kollektivtransporten, er akkurat det vi har bedt om. Vi blir veldig fornøyd hvis SV klarer å få til dette, sier hun til Kommunal Rapport.

Foreningen har tidligere varslet at selskapene trenger 1 milliard kroner for å opprettholde kollektivtilbudet neste år. Men siden har Støre-regjeringen lagt fram sitt budsjett, med økte frie midler til fylkeskommunene. Grøtting regner med at fylkeskommunene vil bruke en god del av dette på kollektivtransport.

Hun gir også helhjertet støtte til SV forslag om flere byvekstavtaler og om støtte til fylkeskommunenes innkjøp av nullutslipps busser, ferjer og hurtigbåter.

– Høyt prioritert

Mona Fagerås er SVs medlem av transportkomiteen på Stortinget. Hun sier hun har fått mange tilbakemeldinger fra lokalpolitikere over hele landet som er skuffet over Støre-regjeringens budsjettforslag.

Selv reagerer hun særlig på at Ap og Sp har kuttet 20 millioner kroner i tilskudd til trygge skoleveier og 30 millioner kroner til miljøvennlig transport i mindre byer.

Disse sakene, samt krav om koronakompensasjon til kollektivselskapene, vil SV prioritere høyt i budsjettforhandlingene med Ap og Sp, ifølge Fagerås.

– Skal vi få folk tilbake på buss, trikk, bane og tog, må vi ikke komme i en situasjon der selskapene kutter i tilbudet. Vi er heller nødt til å se på hvilke tilbud kollektivselskapene kan gi for å gi folk en god grunn til å slutte å velge bilen, sier hun.

Samlet legger SV inn 1.950 millioner kroner mer til kollektivtransport (eksklusive jernbane) i sitt alternative budsjett, sammenlignet med Solberg-regjeringen. (Se faktaboks).

Beløpet inkluderer forslaget om å redusere momsen på persontransport fra 12 til 8 prosent. Det tilsvarer et kutt i billettprisene på kollektivreiser på 600 millioner kroner, ifølge SV.

Forslaget om å fjerne tilskudd til å kutte bompenger i de store byene, er samtidig trukket fra. Dette utgjør 450 millioner kroner av de totalt nær 3 milliardene, som staten bidrar med gjennom byvekstavtaler og belønningsavtaler i ni byområder.

– Ordningen ikke avviklet

Som ordfører i Fredrikstad har Jon-Ivar Nygård (Ap) kjempet for en byvekstavtale for Nedre Glomma (Fredrikstad og Sarpsborg).

I sin første måned som samferdselsminister har han strøket Solberg-regjeringens forslag om at også mindre byområder skal få tilskudd til investeringer i kollektivtransport, gang- og sykkelveier.

– Regjeringen har ikke avviklet denne nye tilskuddsordningen til de fem mindre byområdene Bodø, Haugesund, Ålesund, vestfoldbyen (Larvik, Sandefjord og Tønsberg) og Arendal/Grimstad. Vi har imidlertid ikke funnet grunnlag for å prioritere midler til dette formålet i 2022. Det er for tidlig å kunne gi garantier som er knyttet til budsjettforslaget for 2023, skriver han i en e-post til Kommunal Rapport.

Byvekstavtaler

Gjensidig forpliktende avtaler mellom stat, fylkeskommuner og kommuner

Transportløsningene skal fremme målet om nullvekst i personbiltrafikken. Trafikkveksten skal tas med kollektivtransport, sykkel og gange.

De skal også bidra til bedre framkommelighet, effektiv arealbruk og attraktive bysentra

Det er inngått byvekstavtaler for de fire storbyområdene Oslo, Bergen, Trondheim og Nord-Jæren

Fem byområder – Kristiansand, Buskerudbyen, Grenland, Nedre Glomma og Tromsø – har i dag belønningsavtaler. Disse skal etter planen utvides til byvekstavtaler.

Både Solberg- og Støre-regjeringen foreslår at staten bidrar med nær 3 mrd. kr i tilskudd til disse ni byområdene i 2022.

Solberg-regjeringen foreslår også gi 30 mill.kr i tilskudd til fem mindre byområder: Arendal/Grimstad, Bodø, Haugesund, vestfoldbyen (Larvik, Sandefjord og Tønsberg) og Ålesund. Dette er strøket av Støre-regjeringen.

SV foreslår 200 mill.kr. til å utvide ordningen med byvekstavtaler til flere byer, f.eks. Bodø, vestfoldbyen, Moss, Hamar, Molde, Lillehammer, Gjøvik, Ålesund, Nedre Glomma (Sarpsborg/Fredrikstad).

Powered by Labrador CMS