Nyheter

Når flere skal bli til én, er det lurt å lage et nytt merkevarestrategisk kart for å lykkes på best mulig måte – akkurat som når bedrifter fusjonerer, er Per Paulsens oppfordring til sammenslåingskommuner. Foto: Privat
Når flere skal bli til én, er det lurt å lage et nytt merkevarestrategisk kart for å lykkes på best mulig måte – akkurat som når bedrifter fusjonerer, er Per Paulsens oppfordring til sammenslåingskommuner. Foto: Privat

– Mange kommuners slagord har ikke rot i virkeligheten

– Kommuner som fusjonerer kan lære mye av private bedrifter når det gjelder merkevarebygging, mener Per Paulsen, strategisk rådgiver innen merkevarebygging.

Publisert Sist oppdatert

– Kanskje mer enn noen gang trenger norske storkommuner en visjon og et godt merkeløfte. Noe som er samlende, styrende og inspirerende når de skal lære seg å leve sammen under ett felles navn og kommunevåpen – eller en helt ny merkevare, om vi velger å se det slik, hevder Per Paulsen i selskapet Bmerk.

Opptatt av sammenslåingskommuner

Han mener alle som skal “selge” noe, det være seg en bedrift eller en nylig sammenslått storkommune, bør tenke nøye over hvordan de bygger merkevaren sin. Å fremstå attraktiv er viktig for å tiltrekke seg nye innbyggere og beholde de som allerede bor der.

Paulsen er særlig opptatt av sammenslåingskommunene, at de bør ha skarpt fokus på merkevarebygging. 

– Men hvor mye har merkevarebygging egentlig å si for om en kommune oppfattes som attraktiv?

– Det har egentlig veldig mye å si, sett med mine øyne. Det nytter ikke bare å samle sammen en stor kommune og tenke at nå kjører vi bare på som før. Storkommuner kan ha litt å lære av det private næringslivet, hvor et selskap er avhengig av å fremstå som attraktiv for å være levedyktig. På samme måte som en privat bedrift, må en kommune være opptatt av å tilby gode produkter og tjenester. Hvis ikke kan det fort gå nedover med omdømmet og færre vil bo der.

Paulsen, som kan vise til oppdrag i offentlig sektor, trekker fram eksempelet Drammen. Buskerud-kommunen slet en stund med omdømmet, blant annet omtalt av humorgruppa Prima Veras som “Drammen – der toget stopper, men ingen vil av”. I dag har Drammen et helt annet omdømme.

– Ved å ha en god strategi, et mål og en langsiktig merkevarebygging snudde de den negative utviklingen, sier Paulsen. 

– Mer enn en slogan

Han mener floskler og sloganer uten rot i virkeligheten kan slå uheldig ut. Om kommunen har en visjon, må merkeløftet stå i tråd med den. Det handler videre om å gjøre visjoner og løfter til en del av en organisasjons tankesett og handlinger.

– Det handler ikke bare om catchy slogan, det er mye mer enn det. Det handler om å skape en assosiasjon, et bilde om at denne kommunen er en bra plass. En stor del av merkevarebyggingen er det de ansatte som gjør. Hvis jeg ringer en kommune, og de er sure og kjipe er det ikke god merkevarebygging. Det handler om å ha en felles forståelse, både hos ledere og de ansatte. Hvem er vi til for – og hvilken verdi ønsker vi å skape for dem?

Powered by Labrador CMS