Nyheter
Hvorfor slutter så mange kommunedirektører etter et valg?
Norsk Kommunedirektørforum (KDf) håper en undersøkelse blant landets kommunedirektører vil gi svar.
– Vi har gjennom flere år registrert at konflikter mellom folkevalgte og kommunedirektører ofte oppstår, enten i etterkant av kommunevalg, eller i forbindelse med gjennomføring av store budsjettkutt og omstillinger i kommunen, sier daglig leder Gudrun Haabeth Grindaker i Norsk Kommunedirektørforum (KDf).
Nå ønsker KDf å finne ut om dette stemmer og hvorfor det er slik. I juni sendte interesseorganisasjonen, i samarbeid med Universitetet i Agder (UiA), ut en spørreundersøkelse til medlemmene som de håper vil gi svar.
Resultatene blir presentert på Topplederkonferansen i september.
Samarbeidsproblemer
Ifølge Grindaker har KDf registrert at mange kommunedirektører har opplevd særlige utfordringer med ny, politisk ledelse etter fjorårets kommunevalg.
– Vi vet ikke eksakt hvor mange som slutter i konflikt, fordi noen saker løses mellom partene uten at det blir saker i mediene. Vår bekymring er at vi mener å se at flere slutter i konflikt, sier Grindaker.
Tidligere studier viser at samarbeidsproblemer med politikere er den nest største sluttårsaken blant kommunedirektører. I alt 29 prosent oppgir dette som årsak.
For lett å sparke
Kommunal Rapport har skrevet om flere kommunedirektøravganger siden kommunevalget i fjor høst.
Grindaker er bekymret for at alle avgangene som blir omtalt i media, er et tegn på at det blir vanskeligere å utøve rollen og ivareta de oppgavene og ansvaret som ligger til kommunedirektøren.
– En kommunedirektør har plikt til å få budsjettet i balanse. Det betyr at de må legge fram upopulære forslag, til og med forslag som er stikk i strid med det politikerne gikk til valg på.
Hun nevner eiendomsskatt og skolestruktur som eksempler på forslag som kan skape konflikter mellom administrasjon og folkevalgte.
– Så blir det opp til politikerne å vedta noe annet hvis de mener det er riktig og forsvarlig, sier Grindaker.
– Er det for lett å bli kvitt en kommunedirektør i dag?
– Ja, vi synes det ser sånn ut. Kontinuitet i topplederskapet er viktig, og spesielt i tider når store og komplekse problemstillinger dominerer.
Stram kommuneøkonomi
Grindaker mener det er særlig viktig at samarbeidet mellom administrasjon og politikk fungerer godt i trange, økonomiske tider.
– Hyppige skifter har store kostnader, ikke bare økonomisk, men også for framdrift i store saker, for utviklingen av kommunen, for attraktiviteten som arbeidsgiver og for omdømmet hos næringsliv og andre, påpeker hun.
Styreleder i KDf og kommunedirektør i Sandefjord, Bjørn Gudbjørgsrud, peker på seks fallgruver som kan få hodene til å rulle i rådhusene.
Han tror likevel at den største grunnen til alle kommunedirektøravgangene siden fjorårets valg skyldes nettopp tøffere økonomiske tider i kommunene.
– Det oppstår fort konflikt mellom administrasjon og politikk når det må kuttes i årsverk for å få økonomien i balanse, sier han.
Flere spørsmål
I tillegg til å få økt innsikt i utskiftningstakt og bevegelsesmønster hos kommunedirektører, ønsker KDf å få mer kunnskap om rekrutteringsprosessen og hvorvidt de som rekrutterer kommunedirektører, er tilstrekkelig kjent med innholdet i jobben, utfordringsbildet og hva som skal til for å lykkes.
– I gjennomsnitt slutter mellom 50 -60 kommunedirektører årlig. Tilsvarende antall begynner i stillingen. Vet de hva de går til, sier Grindaker.
KDf vil også benytte anledningen til å spørre om:
- Arbeidsavtalen
- Ulike sider av den politiske kulturen, og hvordan den politiske kulturen kan fremme bevegelse eller stabilitet hos en kommunedirektør
- Hva er et godt læringsmiljø for en kommunedirektør?
– Mest mulig fakta og kunnskap på bordet vil gjøre det enklere å veilede og bidra til rolleforståelse og kontinuitet, sier Grindaker.
Spørreundersøkelsen har svarfrist til starten av august.
– Vi håper på en høy svarprosent, sier Grindaker.