Ukas leder-intervju

– Jeg kjenner meg ikke igjen i medias historier om s-krise, Napoli-tilstander, rotter og grevlinger, sier direktør Pål A. Sommernes i Renovasjonsetaten i Oslo kommune. Foto: Renovasjonsetaten
– Jeg kjenner meg ikke igjen i medias historier om s-krise, Napoli-tilstander, rotter og grevlinger, sier direktør Pål A. Sommernes i Renovasjonsetaten i Oslo kommune. Foto: Renovasjonsetaten

Avviser søppelkrise

– Det er viktig å ha litt is i magen, mener direktør Pål A. Sommernes i Renovasjonsetaten i Oslo, som avviser at det har vært noen søppelkrise i hovedstaden. Ukas leder

Publisert Sist oppdatert

– Vi ser en positiv trend som fortsetter. Vi er i starten av uke fem etter omleggingen til ny renovatør, og er i ferd med å nærme oss en normalsituasjon, sier Pål A. Sommernes. 

Ukas leder

I spalten «Ukas leder» stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Pål A. Sommernes
Stilling: Direktør for Renovasjonsetaten i Oslo fra oktober 2005

Alder: 59 år
Tidligere ledererfaring: Ulike stillinger i Oslo kommune siden 1998, blant annet som fungerende kommunalteknisk sjef

Utdanning: Cand.jur. og agronom med videreutdanning innen ledelse

 

Han medgir at det har blitt mange lange arbeidsdager etter at Veireno AS overtok innsamlingen av husholdningsavfall i hele Oslo fra 1. oktober.

– Jeg føler presset når jeg blir intervjuet på NRK Østlandssendingen klokken 7 om morgenen og igjen klokken 16. Da har de hatt vaktskifte. Jeg er vel den eneste som ikke er underlagt arbeidsmiljøloven. Men jeg sover godt om natta, fordi jeg er så heldig å være leder i Oslo kommune, som har blant landets flinkeste fagfolk på renovasjon.

– Hva gikk det galt da Veireno overtok innsamlingen av alt husholdningsavfall i Oslo 1. oktober?

– Kortversjonen er at enhver innkjøringsperiode har sine utfordringer, og at de utfordringene vi har hatt er helt naturlige. Vi kjenner oss ikke igjen i medieomtalen av søppelkaos, Napoli-tilstander, rotter og grevlinger. NRK har brukt samme bilde av samme avfallsrom i flere uker.

– Beklager

– Vi utfører ca. 130.000 tømminger i uka og fikk mellom 5.000 og 6.000 klager den første uka, mot normalt 500 -700. Vi krever at de som klager får hentet avfallet innen 48 timer. Det har dessverre ikke vært tilfellet for alle, og det beklager vi på det sterkeste. Selv om det ikke har vært større innkjøringsproblemer enn det man strengt tatt kunne forvente, så beklager vi. Jeg har full forståelse for at noen opplever det som en krevende situasjon.

– Du har vært innkalt til miljøbyråden flere ganger. Hva sier hun?

– Byrådet er overordnet politisk ansvarlig for de tjenestene vi yter. Når de leser i avisen om Napolitilstander og søppelkrise, er det ikke rart de blir bekymret. Det er ikke bra for Oslo kommunes omdømme når media beskriver virkeligheten med slike ord. Både byråden og byrådslederen har gitt meg beskjed om å rydde opp snarest mulig.

– Har du på noe tidspunkt vurdert å heve kontrakten eller saksøke Veireno for kontraktsbrudd?

– Vi har en kontrakt som regulerer disse forholdene. Dagbøter er del av den pakka. Vi har gitt Veireno varsel om dagbøter. Men hvert enkelt tilfelle må dokumenteres, følges opp og i verste fall havner saken i retten. Så vi ønsker å gå fram på en systematisk måte. Innkjøringsperioden for innsamling av matavfall, plastemballasje og restavfall er på 4–6 uker, og vi beveger oss nå over i normalsituasjonen. Da vil dagbøter bli mer aktuelt. Men vi ønsker først og fremst å lykkes med denne leverandøren med utgangspunkt i kontrakten.

– Har du vurdert å dra ut og hente søppel selv?

– For det første driver vi med avfall og ressurser. Dessuten er min rolle å utøve ledelse gjennom andre. Jeg har tiltro til mine folk og deres evne til å gjøre jobben.

– Små utkonkurrerer store

– Veireno skulle være både bedre, mer miljøvennlige og mye billigere. Kan det være for godt til å være sant?

– Det som skjer i avfallsbransjen er det samme som skjer ellers i samfunnet. Små innovative, kreative virksomheter utkonkurrerer de store. Her er det et lite firma, som tidligere har vært underleverandør, som har vunnet kontrakten fordi de har vært smartere. De fant ut at kostbare renovasjonsbiler ikke kan stå mesteparten av dagen, men at de bør brukes i en to-skiftordning. Hvorfor ikke de andre forsto dette før det var for sent, er meg et mysterium.

– Kan du forklare hvordan en ny aktør kan være 16 prosent billigere enn nummer to i konkurransen?

– Det er helt grunnleggende: Når man kjører to skift med de samme bilene, sparer man i teorien 50 prosent. Men det er ikke slik at renovatørene kjører to skift. Veireno AS kjører nå i oppstarten med noen flere renovatører enn det man gjorde under forrige kontrakt.

– Har Veireno dobbelt så mange renovatører som de tidligere leverandørene?

– Detaljene har jeg ikke oversikt over her jeg svarer på telefon. Men det er et krystallklart krav i kontrakten at de skal følge norsk lov, regler og tariffavtaler. Det må de dokumentere. I overgangen har de også satt inn ekstraordinært med biler og folk. Det er flere renovatører i denne overgangsfasen enn ved forrige skifte til ny leverandør. 

– Ifølge tillitsvalgt er renovatører blitt presset til å jobbe opp til 18 timer om dagen, samt helger?

– Det er satt fram slike påstander. Per dags dato er vi ikke kjent med at disse påstandene medfører riktighet. Hvis de gjør det, vil det få konsekvenser. Arbeidstilsynet skal gå inn og sjekke fakta. Vi tar det også opp i daglige møter med Veireno. I tillegg har vi et tredjepartsutvalg, som har kontrollert lønns- og arbeidsvilkår og helse, miljø og sikkerhet hos Veireno før kontraktsinngåelsen, og som skal kontrollere Veireno AS på nytt i januar 2017.

– Har du lært noe de siste ukene, som kan redusere innkjøringsproblemene neste gang en ny aktør overtar?

– Vi dokumenterer alt som skjer. Vi har opprettet eget journalnummer og har en egen prosjektansvarlig som ser på dette. Vi er en lærende virksomhet, som er ISO-sertifisert og tar faktabaserte beslutninger i et kontinuerlig forbedringsarbeid. Men det er viktig å ha litt is i magen. Vi tror på prosjektet. Vi tror vi kommer til å levere brukerorienterte, miljø- og kosteffektive tjenester. 

Powered by Labrador CMS