Ukas leder-intervju

Rådmann Bente Hedum i Moss synes kritikk er gull verdt. – Da får vi satt søkelys på ting vi skal forbedre oss på, sier hun.
Rådmann Bente Hedum i Moss synes kritikk er gull verdt. – Da får vi satt søkelys på ting vi skal forbedre oss på, sier hun.

– Kritikk kan gjøre vondt, men gjør oss bedre

Etter en kritisk revisjonsrapport tar rådmannen i Moss fatt på jobben med å bedre ytringsklimaet i kommunen.Ukas leder-intervju

Publisert Sist oppdatert

Ukas leder-intervju

I denne spalten stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Bente Hedum

Alder: 62

Stilling: Rådmann i Moss

Tidligere ledererfaring: Rådmann i Spydeberg

– Hva legger du i begrepet ytringsfrihet?

– To ting. Det ene er at det er et godt system for å ytre seg, enten det gjelder avviksrapportering eller varsling eller det å påvirke organisering og måten å levere tjenester på. Det andre er at man har et ytringsklima der er greit å ytre seg, og der det settes pris på at de ansatte tør å ytre seg.

– Er det slik i Moss i dag?

– Min mening er at vi i hovedsak har et slikt klima i dag. Konklusjonen fra rapporten er at ytringsklimaet framstår generelt som godt, og at kommunen har iverksatt flere tiltak. Det er hovedinntrykket. Så er det enkelte funn som vi må gjøre noe med.

– Tre av fire hovedtillitsvalgte  sier i rapporten at de vurderer ytringsklimaet som begrenset. Hva tenker du om det?

– Det er bekymringsfullt. Nå viser rapporten også at det er en forholdsvis liten andel ansatte som mener det samme. Men dem er det veldig viktig at vi konsentrerer oss om dem framover, så andelen reduseres vesentlig. Rapporten inneholder også mye bra. Den sier at vi har et system som ivaretar ytringsklimaet. Likevel er det noen som opplever at vi ikke er gode nok. Det skal vi ta på alvor. I en stor organisasjon vil alltid være noen som ikke er fornøyd. Noen ganger er det et signal om at man ikke får si det man mener, andre ganger et signal om at man ikke fikk gehør for det man mente. Det er urealistisk at alle skal være fornøyd hele tiden.

– Hva slags rutiner har Moss for varsling?

– De går ut på at man har plikt til å varsle hvis noe er kritikkverdig eller det handler om liv og helse. Og rett til å varsle. I hovedsak skal man gå linja. Hvis det ikke anses hensiktsmessig, kan man gå rundt. Helst til leder. Noen har gått til Fylkesmannen, andre til politikere. Vi foretrekker at man går internt, for da har vi mulighet til å gjøre noe med det.

– Er rutinene gode nok?

– Nei. Vi må oppdatere dem, og vi må vurdere det med sentral varslingsmottaker, slik revisjonen ber oss om.

– Ifølge rapporten framstår det som tilfeldig hvorvidt varsling rapporteres videre. Hvordan skal en organisasjon klare å forbedre seg, hvis kritikkverdige forhold ikke kommer fram?

– Vi har et elektronisk kvalitetssystem der man melder avvik. Vi bør se om skal ha en varslingsknapp i tillegg. Alle avvik skal behandles på avdelingsnivå. Vi kan også ta ut rapporter på overordnet nivå. Det gjøres jo. Men når rapporten mener at vi ikke fanger opp varsling og kritikkverdige forhold, har vi åpenbart et forbedringspotensial.

– Ønsker du å få kritikk fram i lyset?

– Ja, absolutt. Det er det vi blir gode av. Det er flott å få slike rapporter. Selv om det er ubehagelig, så gjør det oss bedre. Det er gull verdt. Da får vi satt søkelys på ting vi skal forbedre oss på. Vi er også med på å plukke ut hvilke områder som skal revideres. Da velger vi ut de forholdene vi ønsker å bli bedre på.

– Ifølge rapporten sier flere ansatte de har opplevd eller fryktet å oppleve negative reaksjoner på å si fra om kritikkverdige forhold. Hvordan kan det ha seg?

– Det er et godt spørsmål. Det er det jeg må spørre meg om også. Frykten kan være ubegrunnet. I den grad den er begrunnet, er det alvorlig. Det skal ikke være slik. Vi skal ha en kultur der det er lov å ytre seg. Det er ikke alltid man blir hørt, men det er noe helt annet.

– Kontrollutvalget ber rådmannen sørge for å senke terskelen for å melde fra om kritikkverdige forhold. Hvordan skal du klare det?

– Jeg skal ta det opp med tillitsvalgte om 13 minutter. Jeg tenker at en partssammensatt gruppe til å følge opp rapporten, er lurt. Her trenger vi hjelp fra ansatte for å sikre oppfølgingen. Vi skal ha medarbeiderundersøkelse til våren, og har allerede en forvaltningsrevisjonsrapport som tar for seg sykefravær. Alt dette kan vi se i sammenheng. Hvor har vi høyt sykefravær og hvor uttrykker de ansatte at dynamikken ikke fungerer? Da er det der vi må jobbe.

– Hva har vært din største lederutfordring til nå?

– Det er nok å tenke overordnet langsiktig og strategisk. Hverdagen drukner i altfor mye detaljer. Jeg skulle gjerne brukt mer på langsiktig og strategisk tenkning.

– Hvordan løser du den?

– Gode råd mottas med takk!

– Hva er det beste lederrådet du har fått?

– Det er nok å være meg selv. Da slipper jeg å gå rundt og tenke på om jeg har sagt eller gjort noe som er i strid med det som er meg. Jeg er en ganske ærlig og tydelig person. Det blir mest ekte på den måten.

Powered by Labrador CMS