Ukas leder-intervju

Thor Smith Stickler har vært rådmann i Holmestrand siden 2009. - Min største utfordring har vært å styrke omdømmet til kommunen. Det har vi blant annet gjort via vårt slagord, sier han. Foto: Joakim S. Enger
Thor Smith Stickler har vært rådmann i Holmestrand siden 2009. - Min største utfordring har vært å styrke omdømmet til kommunen. Det har vi blant annet gjort via vårt slagord, sier han. Foto: Joakim S. Enger

Må trappe opp i stedet for ned

Rådmannen i Holmestrand skulle gå av med pensjon om et år. Det utsetter han for å bli rådmann for to kommuner.Ukas leder

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tar over i juni som rådmann i Hof når rådmannen der går av. I tillegg skal jeg være prosjektleder for sammenslåingen mellom Holmestrand og Hof. Jeg hadde regnet med å trappe ned det siste året fordi jeg planla å gå av med pensjon om et år, men nå må jeg trappe opp, sier rådmann Thor Smith Stickler i Holmestrand kommune.

Ukas leder

I spalten «Ukas leder» stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Thor Smith Stickler

Alder: 63

Stilling: Rådmann i Holmestrand

Tidligere ledererfaring: Forskjellige lederjobber i Tønsberg kommune i 32 år, de siste årene som kommunaldirektør. 

– Hvordan skal du løse det?

– Jeg kjenner at jeg er i god form, så det skal nok gå bra. Det skal også gå ved at alle bidrar. Både politikerne og de ansatte. Dette kan jeg ikke gjøre alene, vi må få til et godt samarbeid.

– Hvordan får du til et godt samarbeid?

– Ved å løfte fram medarbeidere, vise deres kompetanse og synliggjøre at jeg trenger folkene mine rundt meg. Jeg løfter dem fram ved å la dem synes, for eksempel i media og overfor politikerne.

– Har du en ledervisjon?

– Jeg har ikke noen visjon, men et slagord fordi slagord er mer konkret. Slagordet er «Service, stolthet og trivsel». Hvis du yter god service, så får du gode tilbakemeldinger fra innbyggerne, og det skaper stolthet. Da trives du på jobb.

– Hvordan får du medarbeiderne til å yte god service?

– Ved å skape entusiasme og eierskap til jobben. Jeg er opptatt av at offentlige ansatte ikke jobber for seg selv. Tenker de det, kan de hende de må finne på noe annet å gjøre. De jobber for innbyggerne. Jeg snakker om slagordet når jeg er ute i virksomhetene. Jeg sitter minst mulig på kontoret. Det er der ute det skjer. Jeg tar også opp slagordet i lederavtaler og oppfylling av mål. Og jeg opplever at jeg lykkes.

– På hvilken måte?

– Vi får stadig bedre skår på medarbeiderundersøkelsene. Sykefraværet har også gått ned fra 11 prosent i 2008 til 7,5 prosent nå.

– Ansatte sluttet for noen år siden da du la om turnusen i pleie og omsorg fra helgevakt hver fjerde helg til hver tredje. Hvordan går det med turnusen nå?

– Det var to stykker som sluttet. Den ene er tilbake i kommunen igjen, og de ansatte jobber hver tredje helg. Men jeg er opptatt av at det er viktig å organisere turnusen slik at folk gleder seg til å gå på jobb. Hvis jobben blir for anstrengende og folk gruer seg til å gå på jobb, da vil de få et ønske om å redusere stillingen, og det skaper problemer med turnus og flere deltidsstillinger. Derfor har jeg tro på det fagforeningene sier, man må ha tilstrekkelig grunnbemanning slik at folk ikke sliter seg ut. Vi må også være åpen for velferdsteknologi.

Powered by Labrador CMS