Ukas leder-intervju

Nina Neset, daglig leder i Romerike Revisjon IKS og medlem i kommunelovutvalget, lettet litt på sløret om utvalgets forslag på Kontrollutvalgskonferansen på Gardermoen for en måned siden. Arkivfoto: Sivert Rossing
Nina Neset, daglig leder i Romerike Revisjon IKS og medlem i kommunelovutvalget, lettet litt på sløret om utvalgets forslag på Kontrollutvalgskonferansen på Gardermoen for en måned siden. Arkivfoto: Sivert Rossing

Nytt syn på kontroll etter vannverksaken

Revisjonsleder Nina Neset har vært med på å lage forslag til ny kommunelov. Etter vannverksaken, som hun ledet granskingen av, har hun arbeidet for å styrke kommunenes egenkontroll.Ukas lederintervju

Publisert Sist oppdatert

– Du har deltatt i kommunelovutvalgets arbeid i drøyt to og et halvt år. Hvordan vil du beskrive arbeidet i utvalget?

– Det har vært veldig interessant og utfordrende. Utvalget ble satt sammen av personer med ulik fagbakgrunn og kompetanse, som har bidratt med det de kan. Det har gitt mange spennende diskusjoner og drøftinger, og utforming av konkrete forslag.

– Utvalget forslår flere lovendringer om kommunal egenkontroll, revisjon og statlig tilsyn. Hva mener du er de viktigste endringene?

– Den viktigste lovendringen vi foreslår her er det økte ansvaret rådmannen får for internkontroll. Det er flere krav i det nye forslaget til hva internkontroll skal innebære. Forslaget om å samle bestemmelser om internkontroll i kommuneloven er nytt og viktig.  

– Hva var din viktigste kampsak i utvalget?

– Jeg har vel ikke hatt noen direkte kampsak. Å styrke kommunenes egenkontroll har vært viktig. Staten må vise tillit til at kommunene klarer å ta ansvaret for å holde orden i egen virksomhet.

– Og det kan begrense behovet for statlig kontroll?

Ukas lederintervju

I spalten «Ukas lederintervju» stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Nina Neset

Alder: 54 år

Stilling: Daglig leder i Romerike Revisjon IKS fra selskapet ble opprettet i 2014 av 13 eierkommuner på Romerike.

Tidligere ledererfaring: Leder Nedre Romerike Revisjon 2004-2014. Tidligere stillinger i Riksrevisjonen og Skatteetaten.

 

– Utvalget håper det. Kontrollressursene bør bruke der det trengs mest. Hvis kommuner klarer det godt selv, og kan dokumentere det, trenger ikke staten bruke ressurser på å gjøre det om igjen. 

– Hva blir den viktigste endringen i kommunerevisorenes hverdag dersom utvalgets forslag blir vedtatt?

– Vi vil få litt mer å gjøre med å kontrollere kommunenes økonomiforvaltning, i litt bredere forstand enn bare å kontrollere tallene. Det betyr særlig å se på hvor god styring kommunen har på egen økonomi.  

– Hvordan leder du en sikkert høykompetent gjeng i Romerike Revisjon IKS?

– Det er viktig at de ansatte hos meg får vokse og utvikle seg. Samtidig har de et sterkt press på seg for å levere kvalitet. Vi leverer i hovedsak regnskaps- og forvaltningsrevisjoner på oppdrag fra de 13 kommunene som er med i samarbeidet.

– Har du en ledelsesfilosofi?

– Oj, det høres voldsomt ut. Det er vel å gi folk tillit, å tro på medarbeiderne.

– Hva har vært din største lederutfordring?  

– Jeg hadde ansvaret for granskingen av vannverkssaken som leder for Nedre Romerike revisjon. Det var svært krevende. I slike saker er det veldig viktig å gjenopprette tillit, behandle berørte parter på en korrekt måte og ikke minst gjøre en uavhengig og grundig jobb.

Det var Aftenposten som avslørte vannverksaken i 2005. I 2010 fikk tidligere direktør for Nedre Romerike Vannverk (NRV), Ivar T. Henriksen, sin endelige dom på 7,5 år for korrupsjon og økonomisk utroskap. Han ble dømt for å ha tappet vannverket og renseanlegget RA-2 for rundt 50 millioner kroner. Pengene var blant annet blitt brukt på flere jaktfarmer i Sør-Afrika.

– Har dine erfaringer med vannverksaken hatt betydning for arbeidet i kommunelovutvalget?

– Det har selvfølgelig hatt innvirkningen på mitt syn på kontroll. Jeg ønsker at egenkontrollen i kommunene skal være så god at slike saker ikke skal kunne utvikle seg. Da må kommunene også etterleve bestemmelser og egne retningslinjer. I saker som handler om korrupsjon og misligheter er det nesten alltid vesentlige brudd på dette. Etterlevelsesrevisjon av økonomiforvaltningen er viktig for å hindre slike saker.

Powered by Labrador CMS