Ukas leder-intervju

Kommunalsjef Arne Gillestad i Sør-Fron kommune takker av etter totalt 38 år i kommunal tjeneste. Foto: Privat
Kommunalsjef Arne Gillestad i Sør-Fron kommune takker av etter totalt 38 år i kommunal tjeneste. Foto: Privat

– På kanten av forsvarlighet

Etter totalt 38 år i kommunal tjeneste går Arne Gilleberg over i pensjonistenes rekker 1. januar. I sitt siste budsjett advarer han Sør-Fron-politikerne kraftig mot å si nei til økt eiendomsskatt.Ukas lederintervju

Publisert Sist oppdatert

Ukas lederintervju

I spalten «Ukas lederintervju» stiller vi kommunale ledere spørsmål om en aktuell situasjon de er oppe i og om ledelse generelt.

Navn: Arne Gilleberg

Alder: 65

Stilling: Kommunalsjef levekår i Sør-Fron

Tidligere ledererfaring: Helse- og sosialsjef i Kvæfjord kommune i 12 år (1978–1990)

 

Sør-Fron har i likhet med mange andre kommuner hatt store utfordringer med å legge fram et budsjett i balanse. Rådmannen foreslår at eiendomsskattesatsen for boliger og fritidseiendommer økes med 2 promille, men flertallet i formannskapet sier nei. Politikerne vil heller øke eiendomsskatten med 1 promille og kutte rundt 2 millioner i driftsbudsjettet for 2017. Formannskapets forslag vil blant annet gå ut over renholdet ved barneskolene og barnas helse, advarer Gilleberg i forbindelse med sitt siste budsjett. Han blir pensjonist 1. januar.

Formannskapets innstilling er ute på høring fram til 13. desember i år. Kommunestyret skal sluttbehandle budsjettet 20. desember 2016.

– Ditt siste budsjett har vært på politikernes bord. Hvordan føles det?

– Jeg erkjenner at Sør-Fron kommune er i en vanskelig økonomisk situasjon ved at kommunens driftskostnader er høyere enn forventete inntekter i 2017. Dette på tross at kommunen allerede i juni 2016 reduserte sine driftsutgifter med 7,8 millioner kroner. Tildelte rammer for budsjett 2017 er langt lavere enn driftsrammen i 2016 og innenfor denne rammen skal lønns- og prisvekst dekkes. Administrasjonen har i hele høst arbeidet med å tilpasse driften til kommunens inntekter, og forslaget fra rådmannen som ble lagt fram for formannskapet 21. november var et gjennomarbeidet forslag i balanse. 

– Hvorfor advarer du så sterkt mot å redusere kostnadene ytterligere?

– Formannskapet ba rådmannen beskrive hvilke tiltak som måtte reduseres dersom inntektene reduseres med 2,15 millioner, samt å beskrive konsekvensene av tiltakene. For min sektor levekår som er skole, barnehage, helse og omsorg medfører dette et ytterligere kutt på kr. 1.500.000. For å kunne drive innenfor lovverket har vi nå funnet fram til de «minst lovpålagte tilbudene» noe som medfører at det blant annet er foreslått å legge ned et jobb- og dagaktivitetssenter.  

– Er budsjettet på kanten av forsvarlighet, og på hvilken måte?

– Ja, jeg mener at det er et stort misforhold mellom det ansvaret kommunen har for å gi lovpålagte tjenester og de inntekter kommunen får, herunder også overføringer fra staten. Staten fører tilsyn med at innbyggerne i kommunen får de tjenester de etter loven har krav på fra kommunen samtidig som de økonomiske rammebetingelsene stadig blir dårligere. Etter min vurdering er effektivisering av offentlig sektor synonymt med en stadig svakere kommuneøkonomi.

– Hvorfor er politikerne og administrasjonen uenige i Sør-Fron?

– Rådmannen og administrasjonen mener at for å løse kommunens økonomiske utfordringer i 2017 må eiendomsskatten økes. Dette er snart det eneste ubrukte tiltaket kommunen sitter igjen med for å påvirke sin egen økonomi. Politisk er det til nå motstand mot å utnytte dette «handlingsrommet», og slik sett har det oppstått en situasjon hvor rådmannen og politikerne er «uenige». 

– 26 år i kommunens tjeneste i Sør-Fron. Hva er ditt beste råd som leder?

– Jeg mener at vi som arbeider i kommunen skal ha et innbyggerfokus. Det betyr at vi som ledere må bidra til at uansett hvor du bor i kongeriket skal du ha de tjenestetilbud Stortinget har fastsatt i lov. Jeg tenker spesielt på at kommunen skal ha gode barnehager og skoler, dessuten helse og omsorgstjenester som er på et høyt kvalitativt nivå.

– Hva har vært din største utfordring som leder i kommunen?

– Jeg har hatt ansvaret for en omfattende drift og utfordringen har vært å være «tett nok på» alle de ulike fagområdene til enhver tid. Dessuten opplever jeg at forventningene til kommunen ofte er større enn det kommunen har mulighet til å innfri.

– Hvilke lederegenskaper bør din arvtaker ha?

– Vedkommende er allerede ansatt og har gode faglige og menneskelige forutsetninger til å fylle stillingen. Hun må være uredd, tydelig og ha en entreprenørånd.  

– Har du en ledelsesfilosofi?

– Vi som arbeider i kommunesektor har en viktig samfunnsoppgave. Min ledelsesfilosofi er og har vært den at den enkelte medarbeider skal få benytte sine egenskaper i størst mulig grad slik at «laget» presterer maksimalt. Viktige verdier for meg er omtanke, medmenneskelighet og refleksjon. I tillegg setter jeg vilje og gjennomføringskraft høyt.  

Powered by Labrador CMS